جمعه، مرداد ۰۹، ۱۳۸۸

رژیم اسلامی، هرگز یک "جمهوری" نبوده است!


اکبر تک دهقان
9 مرداد 1388 – 31 ژوئیه 2009

در روزهای گذشته، چندین بار از موضوع " جمهوریت" رژیم اسلامی، صحبت شده است. امروزه عناصر اصلاح طلب، از حذف " جمهوریت " از نظام اسلامی، صحبت میکنند. بنا به ادعای آنها، 30 سال در این کشور، " جمهوری"، یعنی قدرت مردم برپا بوده، که این، با انتخابات 22 خرداد از بین رفته است! آنها حریف خود را متهم میکنند، که دیگر جمهوریت را بگور سپرده اند. در حالیکه، از نقطه نظر مردم، رژیم اسلامی هرگز یک جمهوری نبوده، اکثریت مردم هم آن را، " رژیم " خطاب کرده اند. نه فقط مردم ایران، بلکه حتی دولتهای خارجی، بویژه رسانه ها و چهره های اجتماعی، تقریباً همواره از آن بعنوان " رِژیم ایران" و یا " رژیم اسلامی" یاد کرده اند. چپ کوچک ایرانی در خارج، خصوصاً جریانات انحلال طلب نابوده کننده سازمان فدایی – اقلیت اما، داوطلبانه، با لذت و کمال میل، از " جمهوری اسلامی" دم میزنند. گویا آنها از نظر سیاسی و یا اخلاقی، متعهد به این اقدام هستند.

یک جمهوری در اساس نظامی است که بر جمهور، یعنی رای و قدرت مردم متکی است. حکومت اسلامی در ایران، چه زمانی دارای چنین خصوصیتی بوده است؟ از سوی دیگر، جمهوری( Republik) در زندگی روزمره و فرهنگ سیاسی غرب، عبارتی کاملاً مثبت بوده، ممکن نیست که آن را همراه با عنوان یک رژیم فاشیستی بکار ببرند. بعضی ها از من و شما سوال خواهند کرد، اگر این رژیم یک " جمهوری" است، پس خیلی هم نباید بد باشد! اگر چپ منفعل در خارج، برای پوشاندن فرهنگ سیاسی و دیدگاههای غیرانقلابی خود ادعا کند: این عنوان رسمی رژیم حاکم در ایران است، پاسخ این است، مگر عنوان رسمی رژیم سلطنتی هم، " رژیم شاه" و یا " رِژیم سلطنتی" بود؟ خیر! رژیم سلطنتی در ایران دوره گذشته، " کشور شاهنشاهی ایران " نام داشت. اما سازمان فدایی و یا کدام سازمان سیاسی در داخل و یا خارج، از عنوان رسمی بالا استفاده کرد؟ هیچ سازمان و یا فرد سیاسی!

نگارنده این سطور بر این نظر نیست، که فرهنگ سیاسی رفرمیستی چپ منفعل در خارج، ناشی از یک تصادف و بی اطلاعی است؛ خیر، این از شیوه زندگی، روحیات شخصی، و بی تفاوتی سیاسی عناصر آنها، ناشی میگردد. چپ منفعل یک نیروی مبارز نیست. از این رو، فرهنگ سیاسی آن هم، نباید مبارزه، از خودگذشتگی و شهامت سیاسی را تداعی کند؛ بلکه عملاً باید فرهنگی خنثی و بی خطر را در خدمت خویش در آورد، تا از هیچ حادثه سیاسی مکدر نشود!

امروزه بخش بزرگی از رژیم اسلامی، " جمهوریت" حاکمیت را انکار کرده، بخش مسلط هم " جمهوریت" در حکومت اسلامی را، غیرضروری میداند. به این ترتیب چپ منفعل در خارج میماند، و تصمیم گیری پیرامون ادامه و یا توقف بکارگیری اصطلاحی که تبهکاران حاکم، برای فریب مردم و افکار عمومی جهان، همچنان به آن نیاز خواهند داشت.

www.j-shoraie.blogspot.com آرشیو: www.j-shoraii.blogspot.com
pouyane50@yahoo.de
------------------------
نقل مطالب این وبلاگ در سایتها و نشریات داخل کشور، بدون ذکر منبع، بدون نام نویسنده، و یا با نام مستعار، همچنین با تغییر عنوان، بشرط عدم تغییر جدی در محتوای آنها آزاد است. نگارنده این سطور، به این دلیل هرگز علیه فرد و یا مؤسسه ای، دست به اعتراض و افشاءگری نخواهد زد. نقل مطالب این وبلاگ در سایتهای خارج از کشور، با- و یا بدون ذکر منبع آزاد است.
-------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر