سه‌شنبه، آبان ۲۰، ۱۳۹۳

وینستون چرچیل و اصرار بر حمله اتمی به اتحاد شوروی-2

تصویر صفحه ای از سند مربوط به "عملیات غیرقابل تصور" علیه اتحاد شوروی، که در وبسایت دانشگاه نورد وسترن بوستن آمریکا در اختیار عموم است.

20 آبان 1393- 11 نوامبر 2014
اکبر تک دهقان

قسمت دوم و پایان

انتشار خبر مربوط به وجود نامه ای از وینستون چرچیل به یک سناتور محافظه کار آمریکایی و این در سال 1947، یعنی پس از شکست چرچیل (حزب محافظه کار) در انتخابات پارلمانی انگلستان در دو سال قبل، ممکن است، برخی را به تعجب آورد. اینکه چگونه ممکن است، که یک دولت "دموکراتیک" نظیر انگلستان، هنوز مرکب قرارداد تسلیم آلمان خشک نشده، در صدد افروختن آتش یک جنگ جدید و این بار جنگی هسته ای علیه اتحاد شوروی، یعنی متحد نظامی و سیاسی خود بوده است؟ در ترجمه اطلاعات و اسناد زیر روشن میشود، نامه و درخواست و تلاش وینستون چرچیل در موضوع بالا، اقدامی ابتداء به ساکن نبوده، بلکه محتوای سیاست دولت انگلستان علیه اتحاد شوروی، در طی جنگ، و حتی پیش از شروع جنگ جهانی دوم، در همین جهت قرار داشته است.

"عملیات غیرقابل تصور"

"عملیات غیرقابل تصور" (Operation Unthinkable)، نام نقشه یک عملیات نظامی بود، که از سوی وینستون چرچیل نخست وزیر انگلستان، در ماه مه 1945 مطرح گشته بود. بعنوان هدف این عملیات، تسلط نظامی بر اتحاد شوروی وقت توسط انگلستان و ایالات متحده آمریکا تعیین گشته بود. این طرح از سوی کمیته رؤسای ستادهای نظامی بریتانیا (Chiefs of Staff Committee)  *1، بعنوان طرحی بلحاظ نظامی غیرقابل اجراء طبقه بندی شده و به همین دلیل از دستور خارج میشود.

نقشه مورد بررسی قرار گرفته و آماده شده، در روز 22 ماه مه 1945 یعنی 2 هفته پس از امضاء قرارداد تسلیم آلمان در بامداد 9 مه در برلین، توسط رئیس ستاد ژنرال Lt. Gen. Sir Hastings Lionel Ismay به چرچیل ارائه شده، و در روز 8 ژوئن و 11 ژوئیه همین سال نیز تکمیل گردیده است. بعنوان روز آغاز عملیات هم روز اول ژوئیه معین شده بود. بکارگیری واحدهای نظامی ارتشهای انگلستان و آمریکا جزء نقشه مقرر شده محسوب میگشت. بدلیل برتری کمی بالای ارتش سرخ، تصمیم بر این بود، که حدود 100 هزار نفر سرباز سابق آلمانی دوباره مسلح شوند.

این طرح که بعنوان نقشه ای بکلی محرمانه طبقه بندی شده بود، در سال 1998 از سوی دولت بریتانیا آزاد و علنی گشت.

--------------------

در منبع زیر نیز، جزئیات بیشتری از "عملیات غیرقابل تصور"، همچنین با ارائه یک کپی از سند مورد  بحث و نشانی کنونی محل حفظ سند آمده است. از مقاله نشانی زیر، تنها تکه هایی ترجمه میشوند:

سندی از بریتانیا، که در ماههای قبل از تسلیم آلمان نازی در ماه مه سال 1945 و متعاقب آن کنفرانس پوتسدام، که طی روزهای 17 ژوئیه تا 2 اوت برگزار گشت، بر روی آن کار شده بود، عنوان:

"عملیات غیرقابل تصور: تهدید تمدن غرب از سوی روسیه" را بر خود داشت. این سند از سوی دولت بریتانیا در سال 1998 آزاد و علنی گردید. یک کپی از این سند ستاد مشترک طراحی عملیات کابینه جنگی بریتانیا، که تاریخ 22 مه و 8 ژوئن، همچنین 11 ژوئیه 1945 بر بالای آن است، در وبسایت دانشگاه نورد وسترن  Northwestern University  در بوستون آمریکا در دسترس عموم قرار دارد. در سطوری از صفحه 2 این سند چنین آمده است:
"هدف سیاسی عالی [عملیات] این است، که روسیه را در مقابل اراده ایالات متحده آمریکا و امپراطوری بریتانیا به تسلیم بکشاند"

"یک پیروزی سریع، میتوانست روسیه را وادار سازد، تسلیم اراده ما شود. ...در اینجا اما روسها باید خود تصمیم بگیرند. اگر آنها جنگ تمام عیار را طلب میکنند، آن را بدست خواهند آورد." *2

استالین، ترومن و چرچیل در میانه جلسات کنفرانس پوتسدام در ژوئیه 1945. تصور اینکه وینستون چرچیل در همین روزها، در حال تیز کردن شمشیر علیه فرد مقابل خود در اینجا است و استالین هم بدلیل نگاه ساختاری به مسائل و تضادهای امپریالیستی، از این موضوع کم و بیش مطلع است، ساده نیست.

در سالهای پس از علنی شدن این سند، در یک ارزیابی از آن در روسیه، گفته شد: "این سند مبنای نقشه وحشتناک "عملیات غیرقابل تصور" بود، عملیاتی که قصد داشت، جنگ جهانی دوم را بدون توقف و فوراً به جنگ جهانی سوم وصل کند. هدف این عملیات این بود، که یک شکست تمام عیار را به اتحاد شوروی تحمیل کند و آن را بعنوان کشوری چند ملیتی نابود سازد."[1]

در همین سند دولتی انگلستان از جنگ جهانی دوم، از اتحاد شوروی در تمام متن بعنوان روسیه نام برده میشود. این سند نه فقط به موضوع جنگ علیه شوروی میپردازد، بلکه همچنین حاوی ایجاد تغییرات در سیستم سیاسی و تکه پاره کردن اتحاد شوروی پس از جنگ جهانی سوم، تشریح شده در همان متن، نیز میگردد. در پی انتشار این سند در سال 1998، واکنشهای متعددی در جهان، بویژه از سوی مفسران روسیه نسبت به آن صورت گرفته، جزئیات بیشتری از طرح نیز آشکار گشت.

از دید یکی از مفسران برجسته روسیه Valentin Falin  ، از سال 1971 تا 1978 سفیر اتحاد شوروی در جمهوری فدرال آلمان:

"جنگ علیه شوروی می بایستی در روز اول ژوئیه 1945 شروع شود و در این عملیات قرار بود، نیروهای آمریکایی، کانادایی، انگلیسی و لهستانی، با مجموع 112 تا 113 لشگر و از آن میان، 10 تا 12 لشگر ارتش آلمان، که هنوز منحل نشده بودند، شرکت کنند."[2]

رهبری اتحاد شوروی تصمیم قاطعانه داشت، شهر برلین را هر چه زودتر فتح کند، و به خط مرزی تعیین شده با نیروهای غرب، که بر سر آن در کنفرانس یالتا از سوی استالین، روزولت و چرچیل توافق شده بود، برسد. در پس این تصمیم، این هدف فوق العاده مهم قرار داشت، که تحت هر شرایطی، بازیهای سیاسی توطئه گرانه پشت پرده ای را بهم بزنند، که وینستون چرچیل با حمایت محافل مؤثر در آمریکا در پی آنها بود. طبق این نقشه ها، قرار بود که جنگ جهانی دوم را بدون توقف بسوی جنگ جهانی سوم سوق داده و دوستان تاکنونی را به دشمنان یکدیگر مبدل سازند.[3]  

از نظر مفسر فوق، اگر اتحاد شوروی با تمام قدرت و با تحمل 120 هزار کشته، هر چه زودتر شهر برلین را تصرف نمیکرد، جنگ جهانی سوم علیه شوروی شروع شده بود.

--------------------
توضیحات اصل مقاله

[1] RIA Novosti, 30. Juni 2005
[2] RIA Novosti, 28. März 2005
[3] منبع بالا
--------------------
توضیحات مترجم

*1- Chiefs of Staff Committee [حدوداً: کمیته رؤسای ستادهای نظامی] ارگانی تحت ابتکار کمیته دفاع امپراطوری بریتانیا (The Committee of Imperial Defence) بود، که در سال 1923 تشکیل یافته بود. این کمیته، عالی ترین مقامات نظامی بریتانیا و فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی را در بر گرفته، و در موضوع جنگ و طراحی عملیاتهای نظامی بزرگ دخالت داشت. اعضاء کنونی این کمیته را 6 نفر از رؤسای ستادها و فرماندهان اصلی نیروهای مسلح بریتانیا تشکیل میدهند.

*2- همین جمله را رئیس تبلیغات رژیم نازی ژوزف گوبلز، طی میتینگ مهمی با شرکت سران دولت و اعضاء حزب حاکم، پس از شکست استالینگراد در سالن ورزشی شهر برلین در 18 فوریه 1943 بیان کرد. او اعلام کرد، مردم آلمان برای انجام یک "جنگ تمام عیار" (Totaler Krieg) آماده هستند. 6 روز پیش از گوبلز، رئیس جمهور آمریکا فرانکلین روزولت با همین عبارت آلمانها را تهدید کرده بود.

مقصود از "جنگ تمام عیار" جنگی بود که در آن، همه ظرفیتها و امکانات سیاسی، اقتصادی، نظامی و تکنولوژیک یک کشور، متوجه پیروزی در جنگ میگردید.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
تأکیدات از طریق فونت درشت و خط کشی از مترجم است.

این مطلب پس از مراجعه به سایت روزنامه انگلیسی دیلی میل Daily Mail، تصحیح گشته است. در ترجمه اصل خبر از منبع خبرگزاری ریانووستی (بخش اول همین مقاله در همین وبسایت)، اشاره ای به تاریخ این نامه صورت نگرفته بود. مترجم، سال 1945 را حدس زده، در  بخش دوم  نیز در اول مقاله آورده بود. تاریخ دقیق در متن انگلیسی و منبع اصلی، سال 1947 ذکر گشته است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر