سه‌شنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۳

بخاطره مادری مقاوم از تاریخ فدایی، مادر ترگل!



اکبر تک دهقان
25 آذر 1393- 16 دسامبر 2014

براساس خبری که یکی از اعضاء سابق سازمان چریکهای فدایی خلق ایران- اقلیت، مهدی سامع، بتاریخ 24 آذر 1393- 15 دسامبر 2014، در یکی از سایتهای خبری منتشر نموده، مادر رفقای فدایی هوشنگ ترگل و خسرو ترگل، از اعضاء مؤسس جریان کمونیستی "گروه آرمان خلق" و کادرهای اولیه سازمان چریکهای فدایی خلق ایران، در تاریخ 19 آذر 1393 در تهران و پس از طی یک دوره طولانی بیماری درگذشته است. مراسم خاکسپاری مادر ترگل در روز جمعه 21 آذر، با حضور جمعی از دوستان و آشنایان و فعالان سیاسی- اجتماعی، برگزار شده است. لحظه احساس اندوه مرگ مادر ترگل اما در همانحال، لحظه یادآوری قهرمانی فرزندان شجاع او و نسل پیشتار گذشته هم هست.

رفیق هوشنگ ترگل همراه با 4 نفر دیگر از "گروه آرمان خلق"، رفقا: همایون کتیرایی، بهرام طاهرزاده، ناصر کریمی و ناصر مدنی، در روز 17 مهر سال 1350، پس از تحمل شکنجه های غیرقابل تصور جانیان ساواک، به جوخه اعدام سپرده شد. رفیق حسین کریمی نیز از همین گروه، پیش از اعدام رفقای خود، در زیر شکنجه های هولناک مأمورین ساواک جان می بازد. برادر دیگر رفیق هوشنگ، رفیق خسرو ترگل و از کادرهای اولیه سازمان، در خرداد سال 1354، در تهران، به جوخه اعدام سپرده میشود.

رفیق هوشنگ ترگل در جریان نمایش بیدادگاه رژیم پهلوی در سال 1350، با صراحت بیمانندی از فعالیتهای مبارزاتی خود علیه رژیم ضد مردمی حاکم و مبانی نظری مارکسیسم- لنینیسم دفاع کرد.*1


برای مادر ترگل ها، نمونه یک مادر نجیب و صمیمی ایرانی، این حادثه اما، سرنوشت زندگی آینده او را هم رقم زد. مادر ترگل، بیش از 30 سال، هر هفته در روز جمعه، در قطعه 33 گورستان بهشت زهرا حضور یافت، و ساعاتی را با خاطره فرزندان شجاعش گذراند. او طی تمام سالهای پس از قتل فرزندانش، در فعالیت ها و مبارزات خانواده های جانباختگان و زندانیان سیاسی در دو رژیم درنده خوی حاکم شرکت نموده، مروج روحیه مقاومت و تسلیم ناپذیری در برابر قاتلان فرزندان مردم ایران بود.

رژیم پهلوی، فرزندان مادر ترگل را در اوج دوران جوانی و شکوفایی زندگی آنها از او گرفت، اما جنایات بزرگ آن علیه مردم ایران نیز بی پاسخ نمانده، در آتش قیام بزرگ 22 بهمن سال 1357، نظام سلطه گری ضدمردمی آن به خاکستر مبدل شد. 

مادر ترگل، همراه با مادر رفیق بیژن جزنی، نویسنده و پژوهشگر ناصر زرافشان و همراهی از بستگان رفیق بیژن، روز 29 فروردین 1386، گورستان بهشت زهرا

"برفی سنگین تمام شهر خفته را به رنگ لباس عروس سفید کرده بود، ولی از شادی و نشاط خبری نبود. نکبت ترس و خفقان بر گستره خانه بزرگ ما خیمه زده بود. هیچ صدای اعتراضی نبود. روحیه بی اعتمادی در فضا موج میزد. چاپلوسی و ریا به بقا و دوام استبداد یاری می رساند. زندگی یکنواخت و تکراری مردم، بی حرکت و خاموش زير سلطه فقر و سرکوب جریان داشت. اين سيمای جامعه ما در سالهای دهه 40 بود. شرايطی که سرکوبگری های ديکتاتوری شاه و شکست مبارزات پيشين رکود و خمود را بر جامعه حاکم کرده بود.

در چنین شرایطی بود که رفقای "آرمان خلق" تلاش خود را آغاز کردند، آموختند، خروشیدند و جان بر سر آرمانشان که رهایی "خلق" در بند بود، نهادند."*2
--------------------
*1- دفاعیات رفیق هوشنگ ترگل در بیدادگاه رژیم پهلوی در سال 1350:

*2- در معرفی گروه آرمان خلق، نوشته ای از سعید آرمان (برادر رفیق ناصر کریمی):

مطلب فوق همچنین در این منبع:

- به یاد ستارگان گروه آرمان خلق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر