جمعه، بهمن ۱۷، ۱۳۹۳

میکیس تئودوراکیس و پیروزی سیریزا در یونان




منبع: متن آلمانی از سایت شخصی میکیس تئودوراکیس (Mikis-Theodorakis)
ترجمه: اکبر تک دهقان
17 بهمن 1393- 6 فوریه 2015


پیروزی انتخاباتی بزرگ سیریزا را تبریک میگویم!


ما در گذشته با سیریزا (SYRIZA) در موارد زیادی مشترکاً برای اهداف استقلال و حاکمیت ملی، برای آزادی خلق یونان از سلطه بیگانگان، همچنین برای [کسب] حقوق خلق مبارزه کرده ایم. بهمین دلیل، میزان بالای آرائی که رأی دهندگان به سیریزا داده اند، برای من نشانه بسیار مثبتی است.

در همان حال میخواهم تأکید کنم، که پارلمان جدید و دولت جدید، هر چند از سیستم موجود برخاسته اند، با اینحال و در واقع، از مقاصد احزاب ضد توافق با ترویکا ناشی شده اند.

این به معنای آن است، که ما هم اکنون در آغاز راهی دشوار قرار داریم، یعنی در همان نقطه ای که برنامه ها و وعده ها باید به اقدامات و نتایجی منجر شوند.

ما نباید از خاطر ببریم، که اکثریت خلق یونان انتظار دارد، که یک تغییر سیستم همه جانبه، قبل از همه منطبق بر وعده های انتخاباتی سیریزا، اما همچنین آنل (ANEL، حزب یونانی های مستقل) که خاتمه توافقات با ترویکا (Memoranden) را پیش بینی کرده، یعنی پایان سیاست ترویکا، همچنین [پایان] فشار غیرقابل تحمل از خارج [یونان]، تحقق پیدا کند. از همین رو، سیریزا قادر شد، اینهمه رأی دهنده را برای پایان چنان سیاست احزاب توافق با ترویکا متحد سازد که از سال 2008 بر یونان حکومت میکنند.

نتایج انتخابات روز گذشته [25 ژانویه-5 بهمن] با صراحت نشان میدهد، که اکثریت بزرگ خلق ما، وابستگی کشور ما را به قدرتهای بیگانه دیگر نمی پذیرد. خلق ما استقلال ملی خود را، هدفی که برای ما، جنبش "جرقه" (SPITHA)، بالاترین و هدف واقعی است، طلب میکند.*1

ما همواره بر این نظر بودیم، که در میان خلق ما یک اکثریت نیرومند وجود دارد، که وابستگی به قدرتهای بیگانه را رد کرده و در آرزوی استقلال ملی است. از همین رو ما حرکت "ال.لا.د.آ" (EL.LA.D.A) را تأسیس کردیم.*2 با این امید که این اکثریت خود را در یک حرکت بزرگ متحد نماید، حرکتی که در خدمت خوشبختی خلق و کشور ما باشد، و حرکتی در این موقعیت که با سیستم موجود (ترکیبی از قدرتهای داخلی و خارجی) وارد چالش شده کشور ما را از هرگونه اعمال نفوذ بیگانه آزاد ساخته و استقلال ملی آن را تأمین کند.

من به این هدف وفادار می مانم. این اما به معنای آن نیست، که از هر ابتکار دولت جدید، اگر واقعاً شهامت داشته باشد که با دشمنان خلق درگیر شود استقبال و حمایت نکنم. علاوه بر این من هر تلاش دولت جدید را مورد حمایت قرار خواهم داد، اگر در خدمت این باشد، که بر همه بی عدالتی هایی که در کشور ما وجود دارند، نقطه پایان گذاشته، و بمثابه هدف، راه خروج از چنبره توافقات با ترویکا را در برابر خود قرار دهد.

ضرورت واقع گرایی و عشق به خلق، ما را متعهد میسازند که در این مبارزات شرکت کنیم و بر سرخوردگی مان- با توجه به تجزیه جبهه خلق به احزاب مستقل و معمولاً درگیر با هم- غلبه کنیم، تا تماشاگران غیرفعال نشویم.

علاوه بر این، همه ما که به شبکه غیرپارلمانی (Spitha-Netzwerk EL.LA.D.A) تعلق داریم، آماده ایم، با بکارگیری همه توانایی های خود در هر چالشی وارد شویم، تا به هدف خود یعنی کسب استقلال ملی مان، نزدیک تر گردیم.


آتن، 26 ژانویه 2015
میکیس تئودوراکیس
--------------------

اعلام موضع نسبت به انتخابات جدید


من نظیر گذشته مخالف سیاست توافق با ترویکا (“Memorandum-Politik”) هستم. یعنی، من بشدت مخالف انتخابی هستم، که در آن تنها این مطرح است، که بهترین مجری برای تحقق قید و شرط های توافق با ترویکا (Memorandum) تعیین شود.

من میخواهم به همه کسانی که از من سوال میکنند، که چه موضعی نسبت به انتخابات آتی- بویژه راجع به حزب سیریزا- اتخاذ میکنم، پاسخ زیر را بدهم:

من آماده هستم، از سیریزا حمایت کنم- البته تنها به این شرط، که [این حزب] خود را پیش از انتخابات متعهد نماید، در صورت تعیین دولت، بعنوان اولین اقدام، طرحی را به پارلمان ارائه کند، که کشور ما را از قید و شرط های وحشتناک توافق با ترویکا یکبار و برای همیشه آزاد کند.

به این دلیل که برای من غیرقابل قبول است، که یک حزب چپ تحت فرامین و قید و بندهایی حکومت کند، که  معنای آنها از دست دادن استقلال و حاکمیت ملی، یعنی قرارگرفتن در زیر یوغ قدرتهای بیگانه است.


آتن، 11 ژانویه 2015
میکیس تئودوراکیس
--------------------
توضیحات مترجم

*1- میکیس تئوراکیس طراح اصلی فکری بود که در دسامبر 2010 منجر به پیدایش حرکت مستقل شهروندی "جرقه" (Spitha) گردید. این حرکت در اساس نباید به یک حزب تبدیل شود، بلکه بمثابه یک جنبش مستقل شهروندی، باید مردم را آگاه ساخته و موضوعاتی را مطرح نماید تا عکس العمل مردم یونان را بر مسائل ملی و بین المللی متمرکز کنند.

*2- ELLADA – Hellenische Volksdemokratische Befreiung، [جنبش] آزادیبخش دموکراسی خلقی یونان. پیرامون این موضوع اطلاعات زیادی منتشر نشده است. این جریان یکی از شرکت کننده گان در انتخابات 25 ژانویه 2015 بوده است.

- میکیس تئودوراکیس (Mikis-Theodorakis)، متولد 1925 در جزیره کیوس (Chios) در نزدیکی ترکیه، از مشهورترین موزیسین ها و نویسنده گان معاصر جهان است. از او بیش از هزار اثر ارزشمند موسیقی عرضه شده، و در کشور یونان همچنین بعنوان یک سیاستمدار و قهرمان ملی شناخته میشود. آثاری از او که بر روی اشعاری از شاعر بزرگ آزادیخواه شیلی پابلو نرودا ساخته شده، همچنین موزیک فیلم "زوربای یونانی" و فیلم "زد"، در ایران و سراسر جهان بسیار مشهور هستند.

میکیس تئودوراکیس همچنین به توصیه سازمان عفو بین المللی، در روز 19 اکتبر 2006- 27 مهر 1385، طی نامه ای به رئیس جمهور رژیم اسلامی، خواهان تعلیق حکم اعدام 7 نفر در ایران میشود. او در این نامه خود را دوست مردم و کشور ایران و مخالف حکم اعدام معرفی میکند. نامه در نشانی پایین:
 http://de.mikis-theodorakis.net/index.php/article/view/492/1/74                                                             
- مجموعه  ای از سرودهای میکیس تئودوراکیس: https://www.youtube.com/watch?v=cec34OOdnRA&list=RDcec34OOdnRA#t=323
- اثر مشهور " Mauthausen-Kantate" از میکیس تئودوراکیس، که به یکی از بزرگترین اردوگاههای مرگ نازیها در اتریش مربوط است:
- فیلم مشهور "زد" (1969) و موزیک میکیس تئودوراکیس ضمن آن، در 5 قسمت و با دوبله فارسی:
سکانس آخر و توضیحاتی پیرامون فیلم:
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: Ich beglückwünsche SYRIZA zu seinem großartigen Wahlsieg
STELLUNGNAHME ZU DEN NEUWAHLEN
تاریخ اصلی مقاله: 26 ژانویه 2015 و 6 ژانویه 2015
علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند. در مقاله اول، پرانتز اول در پاراگراف 4 و پرانتز اول از پاراگراف 6 به اصل متن تعلق دارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر