سه‌شنبه، آذر ۱۴، ۱۳۹۶

مرگ طاهر احمدزاده، روایتی دیگر از حذف زنان از زندگی‌نامه فعالان سیاسی مرد


                                         
                                               طاهر احمدزاده و همسر دوم او خانم منصوره جورابچی

حامد فرمند  

پژوهشگر اجتماعی

  4 دسامبر 2017 - 13 آذر 1396

-------------------- 

توضیحات تکمیلی بر متن بزرگداشت طاهر احمدزاده در این وبلاگ بتاریخ 11 آذر 1396



زندگی طاهر احمدزاده همچنین شرایط سخت زندگی و فعالیتهای سیاسی دختر او مستوره احمدزاده را هم در بر میگیرد. رفیق مستوره احمدزاده نیز نظیر پدر، در مبارزه با رژیم ساواک، چندین بار بازداشت و بیش از 3 سال را در زندانهای رژیم پهلوی گذراند. او پس از قیام بهمن سال 1357، فعالیت حرفه ای خود را در چهارچوب سازمان چریکهای فدایی خلق ایران از سر گرفت. مستوره احمدزاده، پزشک، و فارغ التحصیل دانشگاه مشهد در سال 1350 است.

مستوره احمدزاده در جریان درگیریهای شهر گنبد در سال 1358، بعنوان یکی از نماینده گان سازمان، همراه با اشرف دهقانی، برای کمک به پایان درگیریها به این منطقه سفر کرد.

مستوره احمدزاده در جریان انشعاب بزرگ خرداد سال 1359، به جناح "اقلیت" تعلق داشت و فعالیت تشکیلاتی مخفی خود را در این سازمان ادامه داد. بدنبال یورش همه جانبه رژیم اسلامی برای به شکست کشاندن انقلاب و نابودی سازمانهای سیاسی در تابستان سال 1360، او در کنار همسر خود، رفیق احمد غلامیان لنگرودی (هادی) که رهبر سازمان محسوب میشد، مقاومت در شرایط بسیار سخت را آغاز کرد. پس از جانباختن همسرش در یک نبرد خیابانی دراسفند ماه سال 1360 در تهران، نظیر بخشی از نیروهای باقی مانده تشکیلات، او نیز به کردستان ایران و سپس کردستان عراق منتقل گردید.

مستوره احمدزاده از سال 1361 تا سال 1364، عضو کمیته مرکزی سازمان و مسئول تحریریه نشریه "کار" اقلیت بود که تنها ارگان تشکیلاتی منتشره در داخل کشور تا مقطع فوق بود. او در طی این دوره و تحت شرایط امنیتی بسیار دشوار، چندین بار برای ارتباط با تشکیلات و انتشار نشریه، به داخل کشور مسافرت میکند.

مستوره احمدزاده در پی درگیری مسلحانه درونی در مقر رادیو "صدای فدایی" در روز 4 بهمن سال 1364 در روستای "گاپیلون" کردستان عراق و انشعابات بعد از آن در سازمان چریکهای فدایی خلق ایران- اقلیت، عاقبت در سال 1377 و در خارج از کشور، به فعالیت تشکیلاتی خود خاتمه میدهد.
-------------------- 

پیام مستوره احمدزاده دختر طاهر احمدزاده به مناسبت درگذشت پدرش

بنام آزادی

خبر بس ناگوار و تکان دهنده بود. پدر، آموزگار و رهرو پاکباز راه آزادی و عدالت اجتماعی پس از تحمل هفتاد و پنج سال رنج و شکنج برای رهایی انسان های این مرز و بوم چهره بر خاک سائید و ققنوس وار پرواز آغازید.

فقدان پدر را به تمامی پویندگان راه آزادی و همه هم میهنانی که آرمان شان نفی هر گونه جهل، تزویر، ستم و استثمار نوع انسان است، تسلیت می گویم.

نهم آذر ۱۳۹۶

مستوره احمدزاده
--------------------
از سیاهکل تا انقلاب: پیش زمینه ها و پیامدها

مستوره احمدزاده

3 فوریه 2011 - 14 بهمن 1389

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر