سه‌شنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۱

پیرامون اطلاعیه ای ابهام انگیز مربوط به "برکناری" منصور اسانلو


اکبر تک دهقان
3 بهمن 1391- 22 ژانویه 2013
 
در روز 2 بهمن 1391- 21 ژانویه 2013، سایت اینترنتی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، طی اطلاعیه ای از "برکناری" رئیس هیئت مدیره این سندیکا منصور اسانلو از پست خود، خبر داده است. سایت فوق کمتر از ساعتی پس از آن اطلاعیه دیگری را، پیرامون "عیادت" اعضاء هیئت مدیره از رضا شهابی زندانی در حال مرخصی عضو هیئت مدیره این سندیکا در همین روز، درج نموده است.
 
مسئله ای که اطلاعیه مورد ذکر را ابهام آمیز میسازد، عدم خطاب آن به اعضاء این سندیکا، کارگران و مردم ایران است. در حالیکه تحولی در این سطح که به چهره ای مشهور در جامعه ایران برمیگردد، قبل از همه به هزاران عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و نه به سازمان جهانی کار و نظایر آن مربوط است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از سوی کارگران و کارکنان این مؤسسه ایجاد شده و هیئت مدیره تشکل فوق، در برابر اعضاء آن و نه سازمان جهانی کار، پاسخگو است.
 
خبر منتسب به سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، همچنین به این موضوع که طی کدام نشست هیئت مدیره و با حضور چه میزان از اعضاء این ارگان، چنین تصمیمی اتخاذ شده، اشاره ای نکرده است- نمیتوان رئیس یک نهاد بزرگ اجتماعی را برکنار ساخت، اما چند و چون اتخاذ چنین تصمیمی را اعلام نکرد. از این گذشته، اطلاعیه فوق به مضمون و سابقه وجود اختلافات در میان مسئولین آن، و اینکه دقیقاً "تخلفات" رئیس هیئت مدیره آن شامل چه مواردی میگردد نیز نپرداخته است. محتوای اعلامیه صادره در کنار موارد مطرح شده، نمیتواند بدون اظهار نظر و واکنش منصور اسانلو نیز از قطعیت لازم برخوردار گردد.
 
اطلاعیه مورد بحث، به دلایل ناروشنی به تلاشها و فداکاریهای رئیس هیئت مدیره  این سندیکا در تشکیل و ادامه حیات آن اشاره ای ننموده، حتی از سازمانهای بین المللی مورد خطاب خود درخواست کرده، از منصور اسانلو "حمایت" نکنند!؟
 
بجز چند سایت متعلق به جریانات محفلی، تاکنون هیچیک از سایتهای مؤسسات خبری حرفه ای فارسی زبان در خارج، این خبر را- احتمالاً بدلیل غافلگیرانه بودن و ابهامات متعدد-، درج نکرده اند.
 
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در شرایط بسیار سختی فعالیت کرده، هنوز از حداقل رسمیت قانونی برخوردار نبوده، و مجاز به برگزاری مجمع عمومی خود نیست. تاکنون دهها نفر از اعضاء این سندیکا دچار محرومیتهای متعدد شغلی و اجتماعی گردیده، اکثریت اعضاء هیئت مدیره و فعالین اصلی آن، مداوماً تحت سرکوب پلیسی، بازداشت و تحمل شرایط غیرانسانی در زندانهای رژیم ضدمردمی حاکم قرار داشته اند. فشارهای طاقت فرسای سیاسی، مالی و انسانی، مطمئناً به ظهور اختلافات فکری، و یا به بروز کم اعتمادی و سوء تفاهمات شخصی میان برخی از مسئولین این نهاد مستقل کارگری منجر شده است. این معضلات غیرقابل اجتناب بویژه در شرایط کاهش مبارزات سیاسی در جامعه، میتوانند تنها از طریق نگرش همه جانبه، ریشه یابی صبورانه، تقویت تحمل پذیری و اعتماد متقابل، و توسل به روشهای دموکراتیک حل و فصل گردند.
 
آنچه مسلم است، موقعیت این سندیکا در میان اعضاء آن و جامعه ایران، تحت هیچ شرایطی نباید تضعیف گردد.
 
البته تجدید نظر در تصمیمات اتخاذ شده مسئولین سندیکاها و نهادهای اجتماعی مشهور در جوامع دموکراتیک، بهیچوجه امری غیرعادی نیست. برخی از تصمیمات و مصوبات مهم اتحادیه های بزرگ کارگری، در اثر ارزیابی دقیق تر از عواقب آنها، بررسی انتقادات، کار فکری بعدی و مشورت بیشتر با اعضاء اتحادیه ها، توسط مسئولین آنها تغییر یافته اند. از این رو، اطلاعیه صادره از سوی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، هنوز نمیتواند بمثابه تصمیم نهایی و خراب شدن همه پلهای پشت سر برای طرفین اختلافات محسوب گردد.
 
تجارب تاکنونی از فعالیتهای سازمانهای سیاسی ایرانی نشان میدهند، تصمیم گیریهایی که با بررسیهای کافی صورت نگرفته اند و یا از شرایط احساسی، لحظات استثنایی، موارد حاشیه ای، سوء ظن های اثبات نشده، علائق شخصی و دخالتهای افراد غیرمسئول تأثیر گرفته باشند، تنها بطور موقتی باعث از سر گذراندن یک بحران و ایجاد یک وحدت ظاهری گشته اند. بحران تشکیلاتی پس از دوره ای اما، بعضاً حتی مدتی کوتاه و اینبار با قدرت تخریبی بیشتری، بازگشته است.
 
---------------------------
توضیحات
 
نشانی محل درج اطلاعیه مورد بحث:
نشانی محل درج خبر دیدار اعضاء هیئت مدیره با رضا شهابی:
 
در خارج از کشور، بلافاصله چندین سایت متعلق به عناصر محفل باز، این خبر را بدون توجه به موارد بالا، نظیر یک اتقاق هیجان انگیز رسانه ای- با هدف کسب مقام اول در انتشار آن!-، بازتکثیر نموده اند. یکی از افراد وابسته به این طیف، "نیمه شب نوشته ها" ی خود را فوراً به این مسئله اختصاص داده، و طی آن از برخی مسائل پشت پرده که کسی از آنها اطلاعی ندارد نیز خبر داده، بر حدت ماجراسازی و نان خوردن از یک رویداد احتمالی تأسف انگیز افزوده است. در منبع مزبور، نویسنده به مسائلی نظیر خروج منصور اسانلو از کشور، و احتمالا نقش این اقدام در"برکناری" او میپردازد. معلوم نیست برخی از مردم، از چه طریقی و به چه منظوری در جریان چنین مسائلی قرار میگیرند؟! مطلع شدن محفل بازان از اختلافات درونی هر سازمان و تشکلی، بیان سطح معینی از تمایل به دخالت و دامن زدن به این اختلافات هم هست.
 
دخالتهای جریانها و عناصر خارج از سندیکا در امور داخلی آن، بمنظور تقویت و یا تضعیف گرایشهای معینی و تأثیر گذاری بر نحوه موضع گیریهای روزمره آن، امری مولد نبوده، بر انبوه معضلات بعضاً لاینحل این سازمان اجتماعی دموکراتیک افزوده است.
 
سایت اینترنتی سندیکای شرکت واحد، یک ساعت پس از انتشار اطلاعیه فوق، اطلاعیه دیگری را مبنی بر "عیادت" اعضاء هئیت مدیره این سندیکا از رضا شهابی، در همان روز و در محل سکونت او، منتشر ساخته است. پس بشرط موثق بودن اطلاعیه مزبور و با یک حساب ساده، این "عیادت" چیزی جز نشست اعضاء هیئت مدیره، برای تعیین تکلیف با منصور اسانلو، نبوده است. اگر این ملاقات، حقیقتاً یک نشست رسمی هیئت مدیره سندیکا محسوب میگردد، پس میتوانست چنین موضوعی و تاریخ برگزاری نشست هم، در اعلامیه مورد بحث ذکر گردد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر