جمعه، مهر ۱۰، ۱۳۸۸

ضعیف کشی در شهرستان، سکوت در تهران!


اکبر تک دهقان
10 مهر1388- 2 اکتبر 2009

یک شهروند زن، از یکی از روستاهای شهرستان سرخس در استان خراسان مرکزی( عنوان جعلی: رضوی)، پس از تحمل 10 سال زندان، در روز2 مهر1388-24 سپتامبر2009، در شهر سرخس، بدار آویخته شده است. دادستان جانی شهرستان سرخس( جواد شاکری)، یک روز پس از ارتکاب قتل دولتی این زن بی کس، این خبر را در جملاتی بسیار کوتاه اعلام کرده، بدون اینکه به نام و سن و وضعیت خانواده گی، و روستای محل سکونت او، اشاره ای نموده باشد. همچنین در هیچیک از سایتهای درج کننده خبر هم، اثری از یک سوال از دادستان و انتقاد و شک و تردید، بجز تکرار خبر منتشره- از سوی ایسنا خراسان- نکته ای نیامده است. ظاهراً زن، روستایی و ساکن منطقه ای دور از مرکز بودن، نمایش چنان سطحی از بی حقوقی طبیعی در این کشور است، که از خیل نهادها و سایتهای حقوق بشری موجود، جز برخی، آنهم نقل اداری و ملال آور خبر، کسی برای انسان پشت این خبر، ارزشی در پایین ترین سطح هم، قائل نشده است. اما چنین برخورد تحقیرآمیزی به حقوق شهروندی یک متهم و یا شهروندان تحت سرکوب دیگر، میتواند از طریق طرح سوالاتی و تلاش عملی احتمالی در این راستا، به مبارزات کنونی برای کسب حقوق دموکراتیک مردم، یاری رساند:

1- دادستان شهرستان سرخس، بنا به قوانین وحشیانه رژیم تبهکار خود، باید به مردم توضیح دهد، نام و سن زن اعدام شده، وضعیت زندگی، و دلایل دقیق قتل شوهر توسط او چیست، و روستای محل حادثه قتل کجاست؟ آیا کسی در محل و ضمن اعدام این زن حضور داشت؟ آیا قبل از قتل او، به بستگان او در روستای محل زندگی او، خبری در این زمینه داده شده بود؟ آیا بستگانی و یا بچه هایی از او باقی نمانده اند؟
2- رژیم اسلامی در دوره سرکوب جنایتکارانه فعلی، از هر امکانی برای اعدام زندانیان سیاسی و غیرسیاسی، و ترساندن مردم از این طریق، استفاده میکند. باید روشن شود، آیا کسی در میان زندانبانان، دادستان و قاضی، برای اعدام زن بی پناه به این منظور- یعنی ایجاد ارعاب در منطقه مزبور- زمینه سازی نکرده است؟
3- زن مزبور، از چه خانواده ای برخاسته بود؟ آیا او فقیر و بی کس بود و یا از خانواده ای مرفه و بانفوذ در روستا؟ آیا وضعیت زندگی فقیرانه او، نقشی در وقوع قتل شوهر داشت؟ در این صورت، چرا برای او حکم اعدام صادر میگردد؟ حکم صادر شده، دارای چه تاریخی است؟
4- آیا بستگان شوهر مقتول، از فضای سیاسی کنونی در کشور سوء استفاده کرده، با توسل به رشوه و رابطه با قاضی و دادستان، زن را قربانی کشمکشهای فامیلی و روستایی ساخته، و او را به جوخه اعدام سپرده اند؟
5- آیا در دوره طولانی زندان، از سوی نگهبانان در زندان، از زن مذکور به شیوه این رژیم جنایتکار، سوء استفاده جنسی به عمل آمده، حال از فضای موجود استفاده شده، تا از شر افشاءگریهای بعدی او، جلوگیری شود؟
6- وضعیت زندگی او با شوهر سابق، چگونه بوده است؟ آیا او را به زور به کسی فروخته ( شوهر داده اند)، و همین، عامل بروز قتل شوهر شده است؟ نزاعهای خانواده گی آنها، از چه مدتی وجود داشته، زن در چه حالتی، دست به قتل شوهرش زده است؟ اگر زن دچار فشارهای روحی بوده و بعد از بازداشت، تشخیص کارشناسی نسبت به این موضوع بعمل آمده و اسناد آن، هم اینک هم، قابل دسترسی است؟
7- آیا مرد وضعیتی عادی داشته، و یا معتاد و خشن و بیرحم بوده، همسر را مرتباً کتک زده، آزار میداده است. در چنین حالتی در هیچ رژیم فاشیستی هم، حکم صادره برای زن، بر فرض قاتل بودن او، اعدام نیست.
8 - چرا زن مزبور، اگر حقیقتاً مرتکب قتل شده است، باید 10 سال از زندگی خود را در زندان میگذراند؟ آیا بیکباره، مدارک تازه ای کشف شده، و او بطور قطعی بعنوان قاتل، مشخص گردیده است؟ این مدارک چیست؟ آیا دادگاه جدیدی برای او ترتیب داده شده، و یا بدون هیچ دادگاه جدیدی، حکمی از سوی قاضی، مبنی بر اعدام او، صادر شده است؟ آیا دادستان و قاضی کنونی، همان عناصر 10 سال پیش، و یا افرادی جدیداً منصوب شده هستند؟
9- قاضی صادر کننده حکم اعدام زن مذکور، چه کسی است؟ نام و مشخصات او چیست؟ آیا زن اعدام شده، دارای وکیل مدافع بوده است، او چه کسی است و تا چه میزان قادر به توضیح این مسئله است؟ اگر او دارای وکیل مدافع نبوده، دلایل آن چیست و فقر خانواده گی او در این میان آیا، نقشی ایفا کرده است؟
10- وقوع قتل دقیقاً در چه زمانی صورت گرفته، زن توسط چه کسانی و چگونه بازداشت شده، طی چه محاکمه ای، به 10 سال زندان محکوم شده است؟ آیا او شاکیان خصوصی هم داشته، آنها چه کسانی هستند؟ آیا در لحظه اعدام او، کسی از شاکیان خصوصی هم، حضور داشته است؟ آیا او در 10 سال اخیر، ملاقاتی داشته، آنها چه کسانی بوده اند؟ او در کدام زندان و بند، زندانی بوده است؟

داعیه های" آزادیخواهی" بزرگنمایی شده جناح راست طبقه متوسط- که خود طولانی ترین متحد همین رژیم جانی بوده اند- فضای سیاسی کشور را به سمت رواج فرهنگ تحقیر توده های ضعیف، زحمتکش و روستایی سوق داده است؛ هر چند توده مردم، دانشجویان و زنان، تاکنون و در اشکال گوناگون، استقلال خود را از این نیروی مدعی رهبری، نشان داده اند. با این وجود، در تظاهراتهای متعددی، شعارهایی تحقیر آمیز، علیه مردم" بیسواد "، " مریض روانی"، و یا به دفاع از نژادپرستی فاشیستی، تحت عنوان " آریایی" طرح شده است- که بر نقش مخرب لیبرال- فاشیسم ایرانی در مبارزات خیابانی، دلالت دارد.
این فضای مسموم، باعث رشد نوعی فرهنگ سیاسی تبعیض گرایانه گشته، شهرستانی، روستایی، شهریان بدون امتیازات، بنوعی، شهروندانی کم اهمیت و " نا آگاه"، " بی سواد" و " زیر دیپلم"، تلقی میگردند. در حالیکه رژیم اسلامی را عناصر و نیروهای اجتماعی کاملا باسواد و تحصیل کرده دانشگاهی، انواع اقسام دکتر مهندس ها، ملی های غیرمذهبی، لیبرال، و"متفکرین" جدید و قدیم عمدتاً تهرانی و یا دهها سال ساکن اروپا و غرب، تأسیس و تحکیم ساختند، و نه شهروند فقیر روستایی و دور از هیاهوی تهران و شهرهای بزرگ! روستایی فقیر کدام قدرت و نهادهای متعدد اجتماعی را – که طبقه متوسط بر آنها مسلط است- در اختیار داشت، که با توسل به این ابزارها، به قدرت سیاسی اسلامی، آنهم در پایتخت چندین میلیونی کشور، دست پیدا کند؟
www.j-shoraie.blogspot.com www.j-shoraii.blogspot.com Arshiv pouyane50@yahoo.de
www.facebook.com
--------------------------
توضیحات

- برای دوستانی در ایران و خارج، که چنین نوعی از نقض حقوق انسانی شهروندان را نپذیرفته، و آن را سرکوبگری محض میدانند، اطلاعاتی در زیر می آید. مراجعه به این اطلاعات میتواند، به بررسی و شناخت موضوع بالا کمک کند:
شهرستان سرخس، دارای 6 دهستان، و مجموعه روستاهای دهستانهای مذکوراست. در نشانی زیر در ویکی پدیا، هم نام دهستانها، و هم نام کلیه روستاهای سرخس، ذکر شده است.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D8%B3%D8%B1%D8%AE%D8%B3
- نشانی اصل خبر در سایت زیر- خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر- بنقل از سایت ایسنا خراسان
http://hra-news.org/news/5785.aspx

این همه خبر است:
يك زن در زندان سرخس اعدام شد٠

به گزارش سایت حقوق بشر ایران به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه خراسان، جواد شاكري دادستان شهرستان سرخس با تاييد اين خبر افزود: اين زن متهم به قتل شوهرش بود كه پس از اثبات جرم، حكمش روز گذشته (پنجشنبه ٢٤ سپتامبر) در زندان سرخس اجرا شد. وي ادامه داد: اين زن حدود 10 سال پيش شوهرش را در يكي از روستاهاي سرخس به قتل رسانده بود.
اسم و سن اين زن در گزارش اعلام نشده است.
---------------------------------
منبع: سایت کانون اندیشه

۱ نظر:

  1. برای مردن یک انسان به هر دلیل متاسفم وامیدوارم روزی فرا رسد تا هیچ انسانی بدست هم نوع خود به قتل واعدام نرسد

    پاسخحذف