دوشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۵

جامعه و الگوهای سیاسی


به بهانه "روز کورش"

پرداختن به تاریخ جوامع سپری شده و شخصیت های تاریخی، وظیفه حوزه سیاست و احزاب سیاسی نیست ـ و چه بسا ورود آنها به این عرصه، برای جامعه فاجعه بار خواهد بود. تجربه دیکتاتوری پلیسی "نژاد آریایی" پهلوی، و دیکتاتوری تروریستی منسوب به "قبیله قریش"، هنوز مقابل چشمان مردم هستند.

وظیفه فرد و نیروی سیاسی ترقیخواه، شناخت دقیق از اوضاع کنونی کشور و شرایط مادی و ذهنی توده های مردم، ارائه راه حل های سیاسی مشخص و عملی، و بسیج نیرو برای بثمر رساندن تحولات سیاسی در مقطع فعلی و آینده نزدیک است.

جوامع گذشته به معنای کمون های اولیه، برده داری و فئودالیسم، دیگر موضوع سیاست و اقدامات سیاسی امروزی نیستند. این، وظیفه و حوزه کار آکادمیسین ها، هنرمندان و نویسنده گان است که در چهارچوب بیوگرافی شخصی و اجتماعی خود، تا اعماق تاریخ بروند.

الگوهای سیاسی شهروندان، احزاب سیاسی و طبقات جامعه سرمایه داری، تنها میتوانند از تاریخ معاصر پیدایش همین جامعه و شخصیت  های تاریخی مؤثر آن، بویژه در اروپای قرن پانزدهم به بعد، نشأت بگیرند. جوامع ماقبل سرمایه داری و مؤلفه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنها، نباید و نمیتوانند در هیچ حوزه ای به الگوی پیشرفت جوامع کنونی مبدل شوند.
--------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر