شنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۶

درگذشت مبارز جنبش ملی و ضد دیکتاتوری، طاهر احمدزاده!



طاهر احمدزاده هروی یکی از چهره های مبارز و آزادیخواه کشور در دو رژیم استبدادی، در روز 9 آذر/30 نوامبر، در سن 96 سالگی در شهر مشهد درگذشت. طاهر احمدزاده مبارزات خود علیه دیکتاتوری پهلوی و حامیان بین المللی آن را از دهه 20 شمسی و بویژه در دوران جنبش ملی شدن صنعت نفت تحت رهبری محمد مصدق، آغاز کرد.

طاهر احمدزاده بدلیل مواضع آزادیخواهانه و نیز فعالیت انقلابی فرزندان او و عذرا احمدزاده، در هر دو رژیم استبدادی پهلوی و اسلامی، سالهای طولانی از زندگی خود را در زندانها و شکنجه گاهها گذراند.

فرزندان طاهر احمدزاده و عذرا احمدزاده، مسعود و مجید، در مبارزه با رژیم پهلوی در روز 11 اسفند سال 1350 و مجتبی احمدزاده در مبارزه با رژیم اسلامی، در روز 8 آبان سال 1360 در زندان اوین به جوخه اعدام سپرده شدند. داماد و همسر دختر او مستوره احمدزاده، احمد غلامیان لنگرودی (هادی)، رهبر سازمان چریکهای فدایی خلق ایران- اقلیت نیز در اسفند ماه سال 1360 در یک درگیری مسلحانه در تهران جانباخت. 

مسعود احمدزاده و مجید احمدزاده به رهبران و بنیانگذاران سازمان چریکهای فدایی خلق ایران تعلق داشته، در بازسازی جنبش انقلابی در کشور سهم بارزی ایفا کردند. مسعود و مجتبی، هر دو در سن 25 سالگی و مجید قبل از رسیدن به سن آنها، جانباختند. براساس اطلاعات موجود در محیط اینترنت، وابستگی سازمانی مجتبی احمدزاده، "سازمان رزمنده گان آزادی طبقه کارگر" اعلام شده است.

   
                                                 از راست به چپ: مجتبی، مجید و مسعود احمدزاده          
                                     
یاد طاهر احمدزاده و فرزندان شجاع او و عذرا احمدزاده در مبارزه با رژیمهای دیکتاتوری در ایران گرامی باد!

--------------------
توضیحات تکمیلی در تاریخ 14آذر - 5 دسامبر

طاهر احمدزاده اولین استاندار خراسان پس از سرنگونی رژیم پهلوی بود. او اما بتدریج در تضاد و کشمکش با خمینی قرار گرفت و مستقیماً با اعمال نفوذ خمینی از استانداری خراسان برکنار گردید.

یکی دیگر از فرزندان طاهر احمدزاده و عذرا احمدزاده (همسر اول طاهر احمدزاده و مادر مستوره، مسعود، مجید و مجتبی)، مستوره احمدزاده، در همه دوران مبارزات پدر و برادران، در صحنه پیکار مردم ایران و سازمان چریکهای فدایی خلق ایران، حضور فعالانه ای داشته است. مستوره احمدزاده از سال 1350 جای خالی برادران خود را در صفوف سازمان پر میکند. زندگی او همانقدر پرفراز و نشیب است که زندگی پدر و مادر و برادران او رفقا مسعود، مجید و مجتبی احمدزاده.

همسر اول طاهر احمدزاده و مادر آزاده فرزندان شجاع آنها، عذرا احمدزاده، در سالهای پیش از انقلاب در شهر مشهد درگذشت.

رفیق مجتبی احمدزاده، کوچکترین فرزند طاهر احمدزاده و عذرا احمدزاده، از سال 1353 تحصیلات خود را در دانشگاه صنعتی (شریف) تهران آغاز کرد- در همان دانشگاهی که برادر او مجید احمدزاده قبل از سال 1350 مشغول تحصیل بود.

مجتبی احمدزاده بدلیل فعالیتهای دانشجویی و فعالیتهای سیاسی در چهارچوب "سازمان رزمنده گان آزادی طبقه کارگر"، در شهریور سال 1360 در تهران بازداشت و کمتر از 2 ماه پس از آن در روز 8 آبان، بدون هیچ اطلاعی و بناگهان، در زندان اوین به جوخه اعدام سپرده شد. براساس مطلبی در اینترنت، شخص خمینی در اعدام سریع مجتبی احمدزاده نقش ایفا کرده است. در همین مقطع، طاهر احمدزاده نیز در خانه ای در تهران تحت شدیدترین شکنجه ها برای به تسلیم کشیده شدن قرار داشت و همسر دوم او منصوره جورابچی، در حال تلاش برای اطلاع از وضعیت و تسهیل شرایط بازداشت او، مرتباً از مشهد به تهران مسافرت میکرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

۲ نظر:

  1. خانم منصوره جورابچی همسر دوم طاهر احمد زاده است. همسر اول ایشان خانم عذرا احمدزاده بوده که قبل از انقلاب فوت شده و مستوره، مسعود، مجید و مجتبی احمد زاده از همسر اول طاهر احمدزاده هستند.

    پاسخحذف
  2. خواننده عزیز، با تشکر از پیام شما. مطلب یا مطالبی که به توضیح شما مربوط هستند، تصحیح خواهند شد. شاد باشید!

    پاسخحذف