پنجشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۹

به یاد فراموش نشدنی ویکتور خارا!


28 سپتامبر 1932، سانتیاگو- 16 سپتامبر 1973، سانتیاگو/6 مهر 1311- 25 شهریور 1352

ویکتور خارا، هنرمند تاتر، گیتاریست و خواننده ترانه های جدید و فولکوریک، مبارز شجاع راه آزادی، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم و مسئول بخش هنری حزب کمونیست شیلی، 47 سال قبل و در روز 16 سپتامبر 1973، در استادیوم مرکزی شهر سانتیاگو، به جوخه اعدام سپرده شد. او در روز 12 سپتامبر، تنها یک روز پس از انجام کودتای جنایتکارانه امپریالیستی علیه دولت منتخب سالوادور آلنده، بهمراه هزاران مبارز دیگر بازداشت شد، و 4 روز بعد، پس از تحمل شکنجه های هولناک، از جمله شکستن هر دو دستش، با شلیک 44 گلوله تیرباران شد.

ویکتور خارا به نسل مبارزان شجاعی تعلق دارد، که قرن بیستم را به قرن انقلابات علیه سلطه گری استعمارگران، علیه امپریالیسم و جنگ، بربریت فاشیستی و دیکتاتوری پلیسی لیبرال ها مبدل ساختند. یادآوری خاطره انسان بزرگی نظیر او، همچنین ارجگذاری بر مبارزات همه بشریت پیشرو، از جمله در ایران قرن گذشته است، که سر بر آستان جانیان و راهزنان خم نکردند!


آرامگاه ویکتور خارا، گورستان عمومی شیلی در سانتیاگو، ژانویه 2020/دی 1398. آرامگاه سالوادور آلنده نیز در همین گورستان قرار دارد. در ژانویه 2020 و در جریان ماهها اعتراضات جوانان علیه سیاستهای اقتصادی نئولیبرال دولت محافظه کار، عناصری از طیف مخالفان معترضان، دست به آلوده سازی سنگ قبر ویکتور خارا زدند. بعد از ساعاتی، با اطلاع از موضوع از طریق شبکه های اجتماعی، دوستداران او به گورستان رفته، و سنگ قبر را پاک کردند.

آخرین آلبوم ویکتور خارا با ترانه مشهور "مانیفست"، قبل از مرگ او در سال  1973 تهیه و یک سال پس از قتل ویکتور خارا، منتشر شده است. منبع لینک رادیو زمانه


***
اکبر تک دهقان
10 سپتامبر 2020-20 شهریور 1399
ــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر