دوشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۴۰۲

11 اردیبهشت 1402؛ فرصتی برای رشد سازمانیابی کارگری در جنبش انقلابی


تظاهرات زحمتکشان، اهواز، دی ماه 1396- ژانویه 2018


اول ماه مه 2023 - 11 اردیبهشت 1402 طی روزهای آینده و زمانی فرا میرسد که جامعه ایران برخلاف همه سالهای سیاه سلطه گری رژیم ضد انسانی مذهب حاکم، در تب و تاب یک جنبش انقلابی تأثیرگذار قرار دارد. هرچند زبانه های این جنبش اعتراضی نیرومند بدرجاتی فروکش کرده، اما هنوز دینامیسم عمق یابی محتوای سیاسی آن تضعیف نگشته و از دامنه تأثیرگذاری اجتماعی آن کاسته نشده است. جنبش اعتراضی کنونی با شعار اصلی لغو فوری حجاب اجباری و رفع همه تبعیض های ضد انسانی 44 ساله علیه زنان، یعنی علیه نیمی از جمعیت کشور، بدون تردید بیشترین نزدیکی را به اهداف جنبش کارگری- کمونیستی ایران در تمام طول قرن بیستم و تاکنون دارد.

تلاشها و مبارزات کارگران ایران طی همه 44 سال بربرمنشی فاشیسم اسلامی سندی است بر اینکه استبداد سیاسی حاکم نظیر دوران رژیم پهلوی همان عامل اصلی در تباهی زندگی کارگران و تحمیل شرایط هولناک معیشتی بر زندگی توده های زحمتکش است. تا زمانی که استبداد سیاسی مداوم و بختک رژیم اسلامی با سیاستهای ضدمردمی آن علیه اکثریت شهروندان بر سینه مردم نشسته است، در این کشور سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

مبارزات کارگران، اقشار و طبقات تحت فشار فقر، سرکوب، بی عدالتی و تبعیض نظیر دهقانان، زنان، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، هنرمندان، نویسنده گان، دانشجویان، تحصیل کرده گان، لایه های ورشکسته شهری، غیرشاغلین، نیازمندان، از کارافتادگان و معلولین طی سالهای گذشته، بتدریج منجر به پیدایش کیفیت سیاسی جدیدی در کشور یعنی جنبش انقلابی کنونی گشته است. برای فعالین جنبشهای طبقات زحمتکش کشور، شرایط فعلی باید به فرصتی مناسب و دلخواه برای تحمیل عملی حق ایجاد تشکل های مستقل مردم در ابعاد توده ای و سراسری به طبقات ستمگر تبدیل گردد.

پیدایش و گسترش تشکل های مستقل و بزرگ توده های زحمتکش شرایط عینی و سیاسی جدیدی را در کشور رقم خواهد زد. اعتراضات کنونی که هنوز در شکل شورشهای گاه و بیگاه مردم پراکنده و مضطرب و بدون نقشه جریان دارند، به این وسیله، مستعد تبدیل شدن به مبارزاتی سازمانیافته خواهند گشت. رشد ملی و سیاسی جامعه از طریق ارتباطات و فعالیت های تشکل های کارگری سرعت میگیرد و رژیم اسلامی دیگر قادر نخواهد بود مبارزات اجتماعی در ابعاد ملی را که از سوی نهادهای مستقل مردم سازمانیافته اند بساده گی به عقب براند.

نظام دیکتاتوری در کشور ما نه فقط در دفاع از منافع طبقات غارتگر و راهزن مانع از ایجاد تشکل های مستقل کارگری و اجتماعی است، بلکه خود نیز در روند نضج گیری و رشد مبارزات سیاسی پیشروان جامعه و پیدایش سازمانهای صنفی و حرفه ای مستقل در متن این مبارزات، بتدریج تحلیل رفته و قدرت سرکوب آن تضعیف شده، و سرانجام با گسترش مبارزات انقلابی مردم سازمانیافته در معرض سقوط قرار خواهد گرفت.

***

مبارزه برای سرنگونی رژیم ترور اسلامی از مقابله عملی و فعالانه با دارودسته جنایتکار پهلوی جدا نیست!

***


 

اکبر تک دهقان

4 اردیبهشت 1402- 24 آوریل 2023

فصل های منتشر شده "یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران" (انتشار سوم):

 http://radikaldemokratik.blogspot.com/2023/01/blog-post.html

ـــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر