دوشنبه، آبان ۱۹، ۱۳۹۳

وینستون چرچیل و اصرار بر حمله اتمی به اتحاد شوروی-1

تصویر مدل دقیقی از مرکز تأثیر انفجار هسته ای در شهر هیروشیما، 6 اوت 1945

منبع: سایت خبرگزاری روسی ریانووستی RIA Novosti
ترجمه: اکبر تک دهقان
19 آبان 1393-  10 نوامبر 2014

نخست وزیر انگلستان وینستون چرچیل (1874-1965) *1، پس از پایان جنگ دوم جهانی تلاش کرد دولت ایالات متحده آمریکا را قانع کند، تا دست به حمله اتمی بازدارنده علیه اتحاد شوروی بزند. این حقیقت از بررسی اسناد تاکنون ناشناس مانده پلیس فدرال آمریکا (FBI) بدست آمده است.

بنابه نقل قول روزنامه دیلی میل (Daily Mail) *2 از اسناد اف- بی- آی، وینستون چرچیل در نامه ای به رهبری ایالات متحده آمریکا نوشته است، که روسیه بمحض اینکه به بمب اتمی دست پیدا کند، به ایالات متحده آمریکا حمله خواهد کرد. چرچیل از سناتور هنری استیل بریجز(Henry Styles Bridges) *3 عاجلانه درخواست میکند، رئیس جمهور آمریکا هاری ترومن (Harry Truman) *4 را قانع کند، که حمله بازدارنده اتمی به اتحاد شوروی ضرورت دارد، بنقل از نامه: "تا کرملین را با خاک یکسان کند و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را به یک مسئله بی اهمیت تبدیل کند." بنابه اطلاعات منتشره از سوی روزنامه بالا، چرچیل حتی آماده بود، مرگ صدها هزار شهروند اتحاد شوروی را تحمل کند، تا کمونیسم را متوقف کرده، و در جنگ سرد پیروز شود. *5
--------------------
توضیحات مترجم

*1- "سر" وینستون چرچیل که تا به امروز هم بعنوان "مهمترین سیاستمدار بریتانیا در قرن بیستم" معرفی میگردد، دو بار و طی سالهای 1940 تا 1945 و سپس طی سالهای 1951 تا 1955 نخست وزیر بریتانیا بوده است. چرچیل پیش از کسب پست نخست وزیری هم، چندین بار مسئولیت وزارت، از آن میان، وزارت کشور و وزارت خزانه داری این کشور را بعهده داشته است. او در مقطع شروع جنگ جهانی اول نیز عضو کابینه دولت انگلستان و از عناصر اصلی تعیین سیاست این کشور در جنگ بوده است. وینستون چرچیل برای اولین بار در انتخابات پارلمان بریتانیا در سال 1899 شرکت کرده، اما از ورود به مجلس عوام باز می ماند. او در بار دوم نامزدی خود در سال 1901 از سوی حزب محافظه کار به پارلمان بریتانیا راه یافت.

در ماه مه 1945، حزب کارگر که در ائتلاف با حزب محافظه کار قرار داشت، به اکثریت آراء مجلس عوام دست یافته، دولت جدید را تشکیل می دهد . از آن پس، بمدت 6 سال، وینستون چرچیل، رهبری اپوزیسیون در مجلس عوام را بعهده میگیرد. به اینترتیب نامه او به سناتور آمریکایی و تلاش برای وادارا ساختن ایالات متحده آمریکا به انجام تهاجم هسته ای علیه اتحاد شوروی، در دوران رهبری اپوزیسیون مجلس عوام توسط او رخ داده است. آیا میتوان باور کرد، که در فراکسیون حزب محافظه کار در مجلس عوام، هیچ عضو دیگری از این موضوع مطلع نبوده است؟ حتی چه بسا، اکثریت اعضاء اصلی فراکسیون نیز با این ارزیابی از برخورد به اتحاد شوروی موافق بودند!

کسی که در سال 1947، خود را برای حمله اتمی به اتحاد شوروی هلاک میکرد، در سال 1953، حتی جایزه نوبل ادبیات را بدست آورده است! باید دید کمیته اعطاء جایزه نوبل ادبیات، بدنبال افشاء اسرار ظرفیتهای ضدبشری هولناک این نابغه لیبرالیسم قرن بیستم و شیفته جنگ هسته ای عیله بزرگترین کشور جهان، چه برخوردی به موضوع خواهد کرد!

*2- روزنامه دیلی میل (Daily Mail) بعنوان منبع انتشار این خبر و مطلع از نویسنده و انتشارات مسئول آن، از روزنامه های بزرگ انگلستان و دارای میزان فروش روزانه 2 میلیون و 296 هزار نسخه (آمار سال 1998) بوده، در سال 1896 تأسیس شده است. جهت گیری سیاسی آن، راست، و به حزب محافظه کار در بریتانیا [یعنی طیف وابسته به تاریخ وینستون چرچیل] نزدیک است.

*3- سناتور هنری استیلز بریجز (Henry Styles Bridges، 1898- 1961)، سناتوری از حزب جمهوریخواه آمریکا و مشهور به داشتن گرایش سیاسی محافظه کار افراطی تا مرتجع بود. او از سال 1935 تا 1937 فرماندار ایالت نیو همشایر (New Hampshire) و از سال 1937 تا 1961 نیز، پست سناتوری این ایالت در مجلس سنا را بعهده داشت.

شیوه های سیاسی او در برخورد به حریفان سیاسی از حزب دموکرات آمریکا، ارتجاعی به معنی واقعی کلمه بود. برای نمونه، او در سال 1954، رقیب سیاسی خود از حزب دموکرات، لستر س. هانت (Lester C. Hunt) از ایالت وایومینگ (Wyoming) را تهدید کرد، در صورتی که از پست سناتوری استعفاء ندهد، گرایش همجنسگرایی فرزند پسر او را علنی خواهد ساخت. سناتور مزبور از حزب دموکرات، بدنبال این تهدید مجبور به استعفاء شده، سپس دست به خودکشی زده و جان می سپارد.    

بنابراین نامه نگاری وینستون چرچیل با چنین فرد بیرحم و فوق ارتجاعی در موضوع تهاجم هسته ای به اتحاد شوروی و کشتار میلیونها انسان، موضوعی تصادفی نبوده، و بایستی سناتور مزبور برای چرچیل بمثابه مناسب ترین امکان برای تأثیرگذاری بر تصمیمات رئیس جمهورآمریکا، یا توسل به جوسازی ضدکمونیستی بر علیه او در صورت لزوم، تا رئیس جمهور نیز ناچار به عقب نشینی گردد، بحساب آورده شود.

*4- رئیس جمهور مورد بحث آمریکا در این خبر، هاری اس. ترومن (Harry S. Truman، تولد 1884- مرگ 1972)، از حزب دموکرات آمریکا، بعنوان 33 امین رئیس جمهور این کشور از سالهای 1945 تا 1953 در رأس دولت آمریکا قرار داشته است. هاری ترومن در روز 12 آوریل 1945 و پس از مرگ فرانکلین روزولت، به عنوان رئیس جمهور آمریکا تعیین شد.

*5- اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، اولین آزمایش هسته ای خود را در روز 29 اوت 1949 انجام داد. 4 سال پیش از این تاریخ، در روز 6 اوت 1945 ایالات متحده آمریکا با پرتاب یک بمب هسته ای بر فراز شهر هیروشیما و سپس سه روز بعد در روز 9 اوت بمب هسته ای دیگری بر فراز شهر ناگازاکی ژاپن، بکاربردن این سلاح هولناک را آغاز کرده بود. در اثر دو انفجار مذکور، در آن واحد، 92 هزار نفر، اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامیان، کشته شدند. در سالهای بعد نیز نزدیک به 200 هزار نفر دیگر، از تأثیر عواقب و جراحتهای ناشی از انفجار جان سپرده، صدها هزار نفر نیز دچار انواع معلولیتهای اولیه و یا بعدی گشتند.

پرتاب چنین بمبی بر فراز شهر مسکو در سال 1947، آنطور که از تاریخ نامه چرچیل دیوانه بر می آید، با توجه به جمعیت حدوداً 5 میلیون نفری پایتخت اتحاد شوروی در این مقطع، میتوانست به کشتار فوری حداقل 2 میلیون نفر از مردم شهر بینانجامد.

--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی: چرچیل برای حمله بازدارنده اتمی علیه اتحاد شوروی به آمریکا فشار می آورد.
نشانی در منبع ریا نووستی:  http://de.ria.ru/politics/20141109/269963939.html
تاریخ انتشار: 9 نوامبر 2014- 18 آیان 1393
تأکیدات از طریق فونت درشت و خط کشی از مترجم است.
این مطلب پس از مراجعه به سایت روزنامه انگلیسی دیلی میل Daily Mail، تصحیح و تکمیل گشته است. در ترجمه از منبع خبرگزاری ریانووستی، اشاره ای به تاریخ این نامه صورت نگرفته بود. مترجم، سال 1945 را حدس زده،  طی ترجمه در دو محل آورده بود. تاریخ دقیق در متن انگلیسی و منبع اصلی، سال 1947 ذکر گشته است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر