چهارشنبه، آذر ۲۳، ۱۴۰۱

یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران-7

 

یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران-7

 

حقوق زنان، نهاد انسانی خانواده و کودک

 

حق استقلال زن بمثابه عضو برابر- حقوق جامعه

1- برسمیت شناسی استقلال زن از مرد و سنت های مردسالارانه در موضوعات تصمیم گیری پیرامون ازدواج، طلاق، تحصیل و انتخاب شغل، مسافرت، روابط اجتماعی، نوع پوشش، تغذیه و نوع تفریح. استقلال زن از مذاهب و دستورات مذهبی، روابط سنتی در خانواده و از بستگان دخیل در این روابط. استقلال زن در انتخاب اشکال فعالیت های اجتماعی، هنری و سیاسی دلخواه خود.

لغو فوری همه قوانین ضد زن

2- لغو فوری همه قوانین ضد زن کنونی. کلیه قوانین اسلامی علیه زنان فوراً لغو شده، و باید طی 3 روز پس از سرنگونی رژیم ترور اسلامی پیشنویس اولیه قوانین دموکراتیک مربوط به حقوق زنان اعلام گردد. این اصول تا انتخاب ارگان های دائمی در کشور قوانین جاری محسوب میگردند.

 

برابر- حقوقی زنان و مردان

3- برابر- حقوقی زنان و مردان در کلیه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی، در موضوع شغل و درآمد و فرصت های آموزش و اشتغال، هدایت خانواده و تربیت کودکان، سهم ارث، موضوع ازدواج، طلاق و حق سرپرستی فرزندان.

دستمزد برابر در قبال کار برابر

4- پرداخت دستمزد برابر در قبال کار برابر به زنان و مردان شاغل در همه شرکت ها/مؤسسات خصوصی، دولتی، عمومی، شهری/روستایی، خارجی و یا داخلی. هر شرکت/مؤسسه ای که بدلایل مالی قادر به اجرای قانونی در این رابطه نباشد، میتواند خواهان دریافت کمک های دولتی و یا تسهیل بازپرداخت بدهی های بانکی خود گردد.

تعیین سهم اشتغال برابر در دستگاه های دولتی

5- تعیین سهم اشتغال حداقل برابر برای زنان و مردان در مجموع پرسنل شاغل در دستگاه های دولتی؛ این امر برای جبران هر چه سریع تر تبعیض های غیر انسانی اعمال شده علیه زنان و تسریع دموکراتیزاسیون همه جانبه سازمان های اداری اهمیت دارد.

 

سهم زنان از شرایط قدرت سیاسی و مدیریت

6- حق زنان به کسب حداقل نیمی از مقامات اصلی کشوری، استانی و محلی: ریاست جمهوری و معاونت آن، رؤسای پارلمان ها و معاونین، نهاد عالی قضایی، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، نهاد حفاظت از قانون اساسی و معاونین آنها، وزراء و معاونین، استانداران و معاونین، شهرداران و معاونین، ریاست دانشگاه ها و معاونین، مدیریت های کلیدی در اقتصاد بخش عمومی، خصوصی و دولتی، سفارت خانه ها، کنسول گریها و نماینده گی های کشور در نزد سازمان های بین المللی، اعضاء و مسئولین هیئت های اعزامی به کشورهای دیگر، همچنین در ارگانهای تصمیم گیری در احزاب سیاسی و سازمان های اجتماعی.

7- جمهوری دموکراتیک باید مکانیزمی را بمنظور عملی نمودن این حق در یک دوره زمانی معین ایجاد کند.

پیشنویس اولیه قوانین مربوط به زنان

8- حق تشکل های دموکراتیک زنان به تهیه پیشنویس اولیه قوانین مربوط به حقوق زنان برای ارائه به مجلس شورای ملی، کنگره سازمان های اجتماعی و هیئت دولت.

حضور تشکل های زنان در کنگره سازمان های اجتماعی

9- حضور نماینده گان مستقیم تشکل های زنان و کارشناسان آنان در کنگره سازمان های اجتماعی بمثابه دومین پارلمان سراسری کشور.

 

سن ازدواج زنان

10- سن ازدواج و مسئولیت کیفری برای دختران 18 سال. ممانعت قانونی از ازدواج مبتنی بر اجبار زن از سوی سرپرستان خانواده. اعمال اجبار به زن برای ازدواج با فرد خاصی اقدامی غیر انسانی و جرم محسوب میشود.

پرداخت هزینه های ناشی از ازدواج و طلاق

11- پرداخت هزینه های ناشی از ازدواج و طلاق برای زنان برخاسته از خانواده های کم درآمد از سوی "نهاد ملی خانواده و کودک".

عدم اعتبار قانونی هر سطحی از پرداخت پول

12- عدم اعتبار قانونی هر سطح و نوعی از رد و بدل ساختن پول میان خانواده های طرفین ازدواج تحت عنوان "مهریه"، "شیربها" و نظایر آن. "قیمت گذاری" برای زن در هنگام ازدواج نقض حقوق انسانی او و سنتی باقیمانده از دوران جوامع ماقبل شهروندی است. با چنین اقدامی، در واقع بی حقوقی و فرودستی زنان در خانواده و جامعه با پول "جبران" شده و مجاز اعلام میگردد.

13- ایجاد یک مکانیزم قانونی برای کمک مالی پیشاپیش به خانواده های فقیر و یا سنتی که ممکن است براساس عادات و روال رایج، بنوعی بر روی دریافت چنین پولی در هنگام ازدواج دختران خود حساب باز کرده باشند.

زنان و ارث

14- افزایش محسوس سهم زنان از ارث نسبت به مردان تا یک دهه پس از نابودی رژیم اسلامی بعنوان یک قانون استثنایی. این امر برای بهبود موقعیت اقتصادی زنان و بطور خاص برای تشکیل خانواده زنان مجرد، همچنین جبران تبهکاری های رژیم اسلامی علیه زنان بطور کلی حائز اهمیت است.

 

خانواده بمثابه یک نهاد انسانی

15- اعلام "خانواده ایرانی" بمثابه یک نهاد عمیقاً انسانی، دموکراتیک و نهاد زندگی داوطلبانه انسان های آزاد و برابر- حقوق. جمهوری دموکراتیک نهاد خانواده را بمثابه محیط سلطه گری، اعمال قدرت، سرکوفت، توسری و تحقیر و عرصه یکه تازی نهاد بربرمنش مذهب حاکم برسمیت نشناخته، آن را کانون انسانی شهروندان بالغ و داوطلب به زندگی مشترک تعریف نموده، ضمن پشتیبانی وسیع مالی - حقوقی از تشکیل و حفظ آن، بر جوهر پیشرو، متمدنانه و ارزشمند آن تأکید مینماید.

16- اداره خانواده و سرپرستی فرزندان، امر مشترک و برابر- حقوق زن و مرد و همراهی فرزندان بالغ محسوب میشود. اداره خانواده بعنوان یک تخصص و تعهد شهروندی- اجتماعی برسمیت شناخته شده، رابطه آن با سلطه گری، مذهب حاکم و تبعیض بطور کامل قطع میگردد.

17- کارفرمایان و مدیران در هر شرکت/مؤسسه ای موظف به رعایت نیازهای کارکرد متوازن خانواده های همکاران خود هستند.

18- اعمال هرگونه اجبار به اجرای دستورات دستگاه مذهب درنده خوی حاکم در خانواده های ایرانی ارتکاب جرم محسوب میگردد.

19- برابر- حقوقی همه اعضاء خانواده در برابر قانون.

حمایت دولتی از زنان در تشکیل خانواده

20- حمایت وسیع دولتی از زنان در تشکیل خانواده و جبران هر چه سریعتر عوارض منفی ناشی از سلطه گری رژیم اسلامی بر زندگی آنان؛ قائل شدن امتیازات خاص برای زنان مجرد که به تشکیل خانواده، برقراری روابط مشترک و یا تأسیس کانون های آشنایی و دوستی در این زمینه اقدام کنند.

اقدامات سرکوبگرانه در محیط خانواده

21- ممنوعیت اقدامات سرکوبگرانه، جسمی و یا روحی، در محیط خانواده علیه زنان و خردسالان.

 

نهاد ملی خانواده و کودک

22- تأسیس "نهاد ملی خانواده و کودک". این نهاد قدرتمند و سراسری، یک نهاد دولتی- اجتماعی متشکل از سازمان های مستقل زنان، تشکل والدین، مؤسسات پژوهشی زنان و خانواده، سندیکاهای کارگری، اتحادیه های کارفرمایی و ارگان های دولتی ذینفع در همه امور مربوط به زنان و خانواده ها است. "نهاد ملی خانواده و کودک" در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، شغلی و حرفه ای از موضع بهبود موقعیت زن و اعضای خانواده عمل خواهد نمود.

کمک های مشورتی منظم به خانواده ها

23- کمک های مشورتی منظم به خانواده ها و زنان مجرد از سوی مددکاران و کارشناسان وابسته به "نهاد ملی خانواده و کودک".

امکان شرکت منظم و دراز مدت والدین در سمینارهای آموزشی

24- تشویق سرپرستان خانواده ها به شرکت منظم و دراز مدت در سمینارهای آموزشی "نهاد ملی خانواده و کودک" تا کسب مدارک تحصیلی در رشته تعلیم و تربیت و همطراز با مدارک دانشگاهی

کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست

25- قرار گرفتن کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست تحت مسئولیت "نهاد ملی خانواده و کودک" ضمن تضمین بهترین شرایط رشد جسمی، جنسیتی، فکری، فردی، شغلی و اجتماعی آنها.

خانه داری بعنوان یک شغل مولد

26- اعلام خانه داری شهری/روستایی بعنوان یک شغل مولد و پرداخت حقوق ماهیانه منظم در سطح دستمزد یک کارگر صنعتی ماهر به زنان خانه دار شهری/روستایی از سوی "نهاد ملی خانواده و کودک".

بیمه کامل درمانی و پرداخت حق بازنشستگی به زنان خانه دار

27- تأمین کامل بیمه درمانی و پرداخت حق بازنشستگی به زنان خانه دار شهری/روستایی از سوی "نهاد ملی خانوده و کودک".

 

تأمین زندگی زنان مجرد

28- حق زنان مجرد غیر شاغل به بهره مندی ازحقوق بیکاران/زنان خانه دار؛ حق زنان مجرد به دریافت کمک های تخصصی و مشورتی رایگان برای حفظ یک زندگی فردی رضایتبخش، برای تأسیس خانواده و یا ایجاد یک "کانون زندگی مشترک" با دوستان.

تشویق به ایجاد زندگی مشترک با زنان مجرد و یا دارای فرزند

29- حمایت مالی و قانونی از مردانی که مایل به ایجاد زندگی مشترک با زنان مجرد مانده، جدا شده و یا زنان تنها و دارای فرزند شوند. این بویژه شامل زنانی است که همسران آنها بنوعی طعمه جنایات رژیم اسلامی شدند، نظیر اعدام، مرگ در زندان ها، قتل سوخت بران و کول بران، مرگ در تظاهرات سیاسی، مرگ در درگیری های مسلحانه و ضمن دستگیری ها، قربانیان جنگ تجاوزکارانه 8 ساله و یا مرگ طی شرکت در جنگ داخلی سوریه. این قانون همچنین شامل زنانی است که بدلیل ایجاد محدودیت های گسترده توسط رژیم اسلامی برای آشنایی زنان و مردان، به زندگی در شرایط تنهایی ناچار گشته اند.

30- جمهوری دموکراتیک قادر است بدون تحمیل هیچگونه فشاری بر بودجه عمومی کشور، دریافت مالیات از درآمد/حقوق/دستمزد و یا دریافت مالیات از مغازه/شرکت های کوچک موجود و یا تازه تأسیس توسط چنین شهروندانی را بمدت حداقل تا 7 سال تعلیق سازد. نظام دموکراتیک همچنین میتواند دریافت وام بانکی و مشورت های تخصصی و حقوقی رایگان بمنظور تأسیس شرکت های کوچک و یا حفظ و ادامه کاری مغازه/شرکت های کوچک موجود برای چنین شهروندانی را بطور محسوسی تسهیل کند.

31- اعطای تابعیت ایرانی بدون موانع اداری به مردان خارجی که در چهارچوب دو بند بالا مصمم به ایجاد زندگی مشترک با یک زن ایرانی گردند.

 

حمایت مالی و قانونی از زنان معلول

32- حمایت مالی و قانونی از مردانی که در یک رابطه انسانی، دوستی و یا زندگی خانواده گی با زنان دارای آسیب های جسمی و یا سنین بالاتر قرار داشته و یا علاقمند به این رابطه گردند.

خانواده و اعتیاد به مواد مخدر

33- الزام قانونی مرد به ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل و تلاش برای بهبود تندرستی و استحکام زندگی خانواده گی خود. هرگاه ضرورت این موضوع از طریق همسر و یا یک نهاد تخصصی تشخیص داده شود. کمک دولتی بدون محدودیت برای حل معضل اعتیاد در یک خانواده.

34- حمایت مالی و قانونی بدون محدودیت از مردانی که مایل به ازدواج و تشکیل خانواده با یک زن سابقاً معتاد به مواد مخدر گردند. چنین شهروندانی میتوانند از معافیت های مالیاتی بر درآمد/حقوق/دستمزد و یا معافیت از مالیات مغازه/شرکت کوچک موجود و یا تازه تأسیس بمدت حداقل  تا 7 سال برخوردار شوند.

35- حق شوهران خارجی چنین زنانی به دریافت تابعیت ایرانی بدون موانع اداری.

حمایت از زنان و مردان دارای همسر زندانی

36- حمایت مالی دولتی از زنانی که بدلیل زندانی بودن همسران خود به تنهایی سرپرستی فرزندان را بعهده دارند. هزینه های زندگی چنین زنان/خانواده هایی باید در سطح هزینه های زندگی یک خانوار متوسط شهری تأمین گردند.

37- حمایت مالی دولتی از مردانی که بدلیل زندانی بودن همسران خود به تنهایی سرپرستی فرزندان را بعهده دارند. هزینه های زندگی چنین مردان/خانواده هایی باید در سطح هزینه های زندگی یک خانوار متوسط شهری تأمین گردد.

38- حمایت مالی دولتی ویژه از مردانی که حاضر شوند علیرغم زندانی بودن همسر خود به رابطه خانواده گی با او و سرپرستی مسئولانه فرزندان مشترک خود ادامه دهند.

39- حمایت قانونی از تشکیل خانواده مجدد زنانی که طی مراحلی قانونی از شوهران زندانی خود طلاق گرفته باشند. حمایت مالی- حقوقی دولتی و معافیت های مالیاتی شخصی و شغلی برای مردانی که  برای تشکیل خانواده با چنین زنانی پیشقدم شوند.

حمایت از تشکیل خانواده با زنان دارای ویژه گی خاص شغلی

40- حمایت بدون محدودیت مالی و قانونی از تشکیل خانواده مردان با آن گروه از زنان مجرد که بدلایل نیازهای مالی، سیاست های ضد زن رژیم اسلامی، بیکاری و فقر، وجود اعتیاد به مواد مخدر در خانواده، گسیختگی خانواده گی و فقدان روابط سالم عاطفی، فرار از شهر و روستا و خانواده، ترک تحصیل و سرگردانی در کوچه و خیابان، تکدی گری و یا شرایط تنهایی و فشارهای روحی، به زندگی شغلی غیر دلخواه خود کشیده شده اند. نظیر فعالیت هایی که از دید آنها، خانواده و بستگان آنها و یا از دید فرهنگ حاکم بر جامعه، فعالیت هایی غیر اخلاقی و ناپسند محسوب میشوند.

41- مردان علاقمند به تشکیل خانواده با چنین شهروندانی میتوانند با معافیت های مالیاتی از درآمد/حقوق/دستمزد و یا مالیات از مغازه/شرکت کوچک موجود و یا تازه تأسیس بمدت حداقل تا 7 سال برخوردار شوند. شوهران خارجی چنین زنانی قادر به دریافت تابعیت ایرانی بدون موانع اداری هستند.

تندرستی و سکونت برای دختران جدا شده از خانواده

42- تأسیس مراکز آموزش شغلی، ورزشی، حفاظت روحی، تندرستی و سکونت برای دختران جدا شده از خانواده و کودکان کار. بکارگیری یک سیستم همه جانبه از مدرن ترین و مؤثرترین روشهای آموزشی و تربیتی برای ادغام هر چه سریع تر این بخش از جامعه در شرایط یک زندگی شایسته. کمک های مالی، مشورتی و حقوقی دولتی به پذیرفته شدن آنان در میان خانواده های علاقمند و یا بدون فرزند.

 

برابر- حقوقی زنان و مردان در محیط کار

43- برابر- حقوقی زنان و مردان در محیط کار در عین قائل شدن تسهیلاتی برای زنان بمنظور ایجاد زمینه های واقعی شکل گیری فرصت های یکسان با مردان.

قائل شدن تسهیلات مالیاتی برای شرکت ها

44- قائل شدن تسهیلات مالیاتی برای شرکت ها و مؤسساتی که برابر- حقوقی کامل میان زنان و مردان و نیز بهترین شرایط کار، خدمات بهداشتی و ترقی شغلی را برای زنان ایجاد کرده، در استخدام نیروی کار/پرسنل جدید امتیازات قانونی و قابل قبولی را برای زنان منظور کنند.

 

حق زنان جوینده کار به داشتن یک کار شایسته

45- حق زنان جوینده کار به داشتن یک کار شایسته در سطح توانایی ها و علائق آنها، در غیر اینصورت، پرداخت حق بیمه بیکاری کافی متناسب با استانداردهای زندگی یک خانوار متوسط شهری.

حق زنان به گذراندن آموزش های شغلی متعدد

46- حق زنان به سهم بری از آموزش های شغلی متعدد در ضمن کار بمنظور بهبود موقعیت آنان برای حفظ شغل موجود خود و یا  بهبود شانس جذب شدن در بازار کار در شرایط دشواری های اقتصادی.

الغاء "قرارداد موقت" برای زنان و مردان

47- الغاء مناسبات کارگران و کارفرمایان براساس "قرارداد موقت" و الزام سرمایه داران/مدیران به استخدام همه زنان و شاغلین موقت شرکت ها.

 

بازنشستگی زنان

48- آغاز دوران بازنشستگی قانونی برای زنان از سن 50 سالگی. حق زنان به ادامه کار در صورت وجود توانایی جسمی کافی و علاقمندی تا سنین بالاتر در مشاغل دفتری و یا تخصصی غیر جسمانی. استفاده از این حق نباید به ایجاد محدودیت در بازار کار برای زنان جوینده کار جدید منجر گردد. 

 

جبران نتایج سیاست تبعیض و سرکوبگری علیه زنان

49- بکارگیری همه امکانات موجود برای جبران صدمات ناشی از سرکوبگری رژیم اسلامی به زیان موقعیت شغلی زنان کشور

بازگشت به کار همه زنان اخراجی

50- بازگشت به کار همه زنانی که تحت شرایط یک رژیم ضد زن محل کار خود را از دست داده و یا دچار محدودیت شده اند. پرداخت خسارات مالی ناشی از این اقدامات تبهکارانه نسبت به زنان.

 

کار زنان در رشته های زیان آور

51- ممنوعیت قانونی وادار ساختن زنان به کار در رشته های زیان آور برای سلامتی جسمی، شخصیتی و ظاهری آنان. ممنوعیت اجبار زنان به کار در محیط کار آزار دهنده روحی، مردسالارانه افراطی، عصبی کننده و فضای کار پر مشاجره.

ممنوعیت شب کاری برای زنان

52- ممنوعیت شب کاری برای زنان؛ شب کاری زنان در موارد اجتناب ناپذیر (حوزه تندرستی، امنیت و نظایر آن) نباید از دو بار در هفته تجاوز کند. تدابیری از این نوع، در عین حال موجب کاهش نرخ بیکاری زنان در سطح معینی نیز میگردند.

53- در صورت اجتناب ناپذیری شب کاری در یک شرکت/مؤسسه چه برای زنان و چه برای مردان، تبدیل سه شیفت کاری به چهار شیفت کاری. از این طریق: تقلیل ساعات کار روزانه و شبانه به 6 ساعت و قابل تحمل تر ساختن شب کاری و عواقب آن.

اضافه کاری

54- عدم اجبار زنان به اضافه کاری تحت هر شرایطی و در هر رشته شغلی و محیط کار. این اقدام باید همچنین به کاریابی زنان جوینده کار نیز کمک کند.

 

تسهیلات برای زنان شاغل در ضمن دوران بارداری

55- ایجاد تسهیلات همه جانبه برای زنان شاغل در دوران بارداری، تولد و نگهداری نوزادان.

قبل و پس از زایمان

56- حق زنان شاغل به استفاده از مرخصی، حداقل 4 ماه قبل و 8 ماه پس از زایمان. حق زنان به استفاده از جدیدترین امکانات مشورتی، ورزشی و پزشکی رایگان در طی دوران زایمان و نگهداری نوزاد شیرخوار.

نگهداری از کودکان در نزدیکی محل کار

57- حق برخورداری از امکانات نگهداری از کودکان در نزدیکی محل کار بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای، و احتساب ساعات همراهی با کودک بعنوان ساعات کار. حفظ تماس شخصی مادر و کودک نباید موجب هیچگونه کسری از دستمزد مادر در اشکال پنهان و یا اعمال نوعی از تبعیض علیه او گردد.

پرداخت حق فرزند

58- پرداخت حق فرزند (اولاد) متناسب با نیازهای رشد جسمی، فکری و قدرت یادگیری کودکان در جهان و بازار اقتصادی پر رقابت کنونی و افزایش منظم آن.

 

بهبود شرایط کاری و خانواده گی کول بران/سوخت بران

تحت شرایط سلطه گری غیر انسانی رژیم اسلامی، هزاران نفر از مردم ایران در مناطق غرب، شرق و جنوب کشور از طریق کسب و کارهای خرد اما سخت و خطرناک، برای تأمین زندگی خانواده و فرزندان خود دست و پنجه نرم میکنند. در این میان بویژه کول بران در کردستان/مناطق غرب کشور و سوخت بران در سیستان و بلوچستان در وضعیتی بشدت غیر قابل تحمل بسر میبرند. مأموران درنده خوی رژیم اسلامی مداوماً کول بران/سوخت بران زحمتکش و فقیر را با بیرحمی به گلوله بسته، آنها را به قتل رسانده، همراه با آنان، زندگی خانواده گی فقیرانه آنها را هم از هم می پاشند. جمهوری دموکراتیک باید بسرعت به این وضعیت اسفناک کول بران/سوخت بران و خانواده های نیازمند آنها خاتمه دهد:

59- حق کول بران/سوخت بران در مرزهای غربی و شرقی کشور به تشکیل بدون موانع شرکت های خصوصی. در این زمینه آنها بلحاظ چهارچوب های قانونی کلی در سطح دارنده گان تاکسی های شهری قرار خواهند داشت.

60- کول بران/سوخت بران میتوانند با دریافت سریع جواز فعالیت تجاری به کسب و کار با مشتریان کالاهای خود در کشورهای همسایه ادامه دهند.

61- کول بران/سوخت بران از پرداخت هرگونه هزینه ثبت شرکت تجاری خود، فردی و یا گروهی، همچنین از پرداخت هرگونه مالیاتی به دولت و یا احزاب سیاسی در مسیر حرکت خود معاف هستند.

62- کول بران/سوخت بران و خانواده های آنها تحت پوشش بیمه درمانی کامل قرار گرفته، در اینجا نظیر کارگران صنعتی، نیمی از حق بیمه خود را پرداخت میکنند. پرداخت نیمه دیگر باید از سوی یک صندوق ویژه کمک های دولتی بعهده گرفته شود.

63- کول بران/سوخت بران و خانواده های آنان همچنین بدلایل شرایط کاری سخت خود، نظیر کارگران صنعتی، تحت پوشش کامل بیمه بازنشستگی قرار گرفته، نظیر کارگران، نیمی از سهم مزبور را پرداخته، و نیمه دیگر نیز توسط یک صندوق ویژه کمک های دولتی پرداخت میگردد.

64- کول بران/سوخت بران میتوانند در یک تعاونی نظیر "شرکت تعاونی تاکسی رانان" متشکل شوند، تا از خدمات دریافت وام های بانکی مناسب، وسایل حفاظت و ایمنی ضمن کار، مشورت های قانونی، همچنین کمک های بازاریابی برخوردار گردند.

65- ادارات مربوط به استانداری ها باید مسیر حرکت کول بران/سوخت بران را به علائم استاندارد عبور و مرور مجهز ساخته، همچنین محل ها و مراکز استراحت و صرف غذا، امکانات بهداشتی، روشنایی و گرما تعیین کرده و کمک های پزشکی احتمالی، همچنین تماس و راهنمایی های حقوقی ارائه دهند.  

66- بعنوان یک راه حل موقت، استانداری های غرب و شرق کشور باید با انجام سریع اقدامات راهسازی، موانع حرکت در مسیر کول بران/سوخت بران را به میزان کافی هموار نموده، و سختی طی مسیر را برای آنان بطور محسوسی کاهش دهند.

67- بعنوان راه حلی در میان مدت باید از طریق انعقاد قراردادهای ضروری توسط استانداری ها و دولت مرکزی با شرکت های بزرگ، مسیر حرکت کول بران/سوخت بران به سیستم ترابری کابلی مجهز شده، و همه مسیر رفت و آمد کنونی بدون تحمل عذاب جسمانی و بشیوه ای مطمئن و ساده تر پیموده شود.

 

نیازهای بهداشتی و تندرستی زنان شاغل

68- الزام هر شرکت/مؤسسه ای به در نظر گرفتن نیازهای بهداشتی و تندرستی خاص زنان. اجرای این قانون باید منظماً از طریق تشکل های مستقل زنان و یا کارشناسان مدافع حقوق زنان کنترل شود.

مشورت با یک نهاد تخصصی زنان

69- الزام قانونی مؤسسات/شرکت های تولیدی/خدماتی/بازرگانی به مشورت با یک نهاد تخصصی زنان در برنامه ریزی ها و تعیین اهداف آتی خود بمنظور رعایت موارد ویژه ناشی از شرایط کار زنان؛ دریافت مجوز تأسیس یک شرکت تولیدی/خدماتی/بازرگانی مشروط به در نظر گرفتن همه اموری است که به رعایت حقوق زنان در محیط کار مربوط گردد.

ورود بدون اطلاع قبلی به محیط کار

70- حق بزرگترین تشکل مستقل زنان در کشور به ورود بدون اطلاع قبلی نماینده گان آن به محیط هر کارخانه، اداره و محل کار برای اطلاع و تماس مستقیم با زنان شاغل بمنظور ممانعت از اعمال تبعیض، همچنین بمنظور روشنگری نسبت به حقوق دموکراتیک آنان.

تسهیلات برای زنان در اقدام به فعالیت های اقتصادی

71- قائل شدن تسهیلات ویژه برای زنان در اقدام به فعالیت های اقتصادی در بخش خصوصی؛ ارائه اعتبارات بانکی مناسب، در نظر گرفتن تسهیلات مالیاتی و انجام کمک های تخصصی ضروری؛ این امر باید به جبران هرچه سریع تر عقب نگهداشتن آگاهانه زنان در بخش خصوصی اقتصاد در نتیجه سلطه گری یک رژیم ضد زن کمک کند.

حق زنان به درخواست تسهیلاتی بنفع همسران خود در محیط کار

72- حق زنان برای درخواست تسهیلاتی بنفع همسران خود در محیط کار، هرگاه مرد بدلیل معضلات ناشی از شرایط کار خود، در موقعیت کمک به حفظ یک مناسبات متوازن و قابل قبول در خانواده نباشد.

حق خاص زنان به حفظ اطلاعات شخصی خود

73- حق خاص زنان به حفظ اطلاعات شخصی خود در محیط کار و جامعه؛ درخواست کسب اطلاعاتی پیرامون زنان شاغل از سوی فرد یا نهادی مافوق باید با در نظر گرفتن اصل عدم آسیب رسانی به موقعیت زن در محیط کار و جامعه صورت گیرد.

پیرامون موقعیت شغلی بحرانی همسران 

74- حق زنان برای شرکت در نشست تصمیم گیری پیرامون موقعیت شغلی همسران خود که به مواردی نظیر اخراج از محیط کار مربوط میگردند.

دریافت تابعیت ایرانی برای شوهران خارجی زنان ایرانی

75- اعطای تابعیت ایرانی بدون موانع اداری به شوهران خارجی که هم اینک در چهارچوب یک خانواده با یک زن ایرانی قرار دارند. اعطای فوری تابعیت ایرانی به زنان غیر ایرانی که دارای شوهر ایرانی هستند، اعطای فوری تابعیت ایرانی به فرزندان چنین خانواده هایی.

تأمین هزینه های خاص برای بهبود شرایط زنان

76- تأمین هزینه های مالی ناشی از نیازهای خاص زنان بمنظور بهبود شرایط جسمی و فکری خود، صرفنظر از موقعیت اجتماعی، شاغل بودن و یا غیر شاغل بودن.

تسهیلات برای انجام کار خانگی رایج

77- ایجاد تسهیلات برای انجام کار خانگی رایج (آشپزی، شستشو، نظافت...) به کمک توسعه تکنولوژیک برای به حداقل رساندن این بخش از خانه داری شهری/روستایی، و از این طریق: آزاد ساختن وقت و انرژی زنان خانه دار بمنظور کسب منظم دانش تعلیم و تربیت و تسهیل ترقی شغلی.

ممانعت از تعرض دستگاه مذهبی به نهاد خانواده

78- وظیفه شهروندی والدین خانواده در ممانعت از تعرض دستگاه مذهب حاکم به نهاد خانواده بویژه در موضوع تربیت کودکان؛ ممنوعیت حضور افراد زیر 18 سال در مراسم های مذهبی.


 تغذیه رایگان برای کودکان

79- تأمین تغذیه رایگان برای کودکان از روز تولد تا شروع تحصیل دبستانی. اختصاص بخشی از تولیدات با کیفیت دریایی و یا کشاورزی کشور به این منظور؛ انجام تحقیقات گسترده علمی برای شناخت و تولید نیازهای غذایی کودکان که متضمن ایجاد بهترین امکانات رشد جسمانی و فکری نوزادان گردند.

سپردن نوزادان و کودکان خردسال به مراکز نگهداری

80- تشویق خانواده ها به سپردن نوزادان و کودکان خردسال به مراکز نگهداری، تربیت و تغذیه سالم؛ این مراکز، تمام وقت بوده، بر موضوع تسریع و بهبود رشد جسمی و فکری نوزادان متمرکز خواهند بود.

کمک هزینه کافی به کودکان و نوجوانان

81- پرداخت کمک هزینه کافی به کودکان و نوجوانان تا مراحل شروع زندگی مستقل از سوی "نهاد ملی خانواده و کودک" و کارفرمایان.

82- توزیع مبلغ معینی برای هزینه های شخصی میان کودکان و نوجوانان از طریق یک نظام مرکزی و بکمک مدارس کشور.

83- اقدام فوق باید با تدریس متون آموزشی مناسب همراه گشته، کودکان و نوجوانان را با موضوع درآمد و چگونگی تنظیم هزینه های شخصی، زود هنگام آشنا سازد. این روش در عین حال، وجود سطح معینی از دریافتی برای کودکان و نوجوانان را مستقل از وضعیت مالی خانواده های آنها امکانپذیر میسازد. از این طریق همچنین باید ایجاد انگیزه های کودکان و نوجوانان برای حضور منظم در کلاس های درس و تلاش برای کسب نتایج مطلوب آموزشی نیز تقویت گردند.

 

زنان و تمایلات عاطفی به یکدیگر

84- برسمیت شناسی حق زنان در حفظ و یا ایجاد رابطه های پایدار بدلیل تمایلات فردی به همجنس؛ پذیرش قانونی این پیوند بمثابه نوعی از "کانون زندگی مشترک"؛ ناظر بودن حقوق و تعهدات فردی- اجتماعی طرفین و قوانین خانواده، مالیات و ارث و سرپرستی فرزندان بر این مناسبات؛ پیشنویس این قانون میتواند از سوی تشکل ها و نهادهای تخصصی زنان به مجلس شورای ملی، کنگره سازمان های اجتماعی و دولت ارائه گردد.

 

جنایت سنگسار

85- محکومیت جنایت ضد بشری سنگسار زنان/مردان در ایران. رژیم ترور اسلامی با بکارگیری نوع مجازات سنگسار به شیوه ای غیر قابل تصور در جهان پس از بدویت، نتایج سلطه بربریت اسلامی بویژه علیه زنان را به اوج خود رساند.

86- حق جامعه به بررسی تک تک موارد مربوط به این جنایات بزرگ و مجازات بدون بخشوده گی صادر کننده گان و همه مجریان این احکام هولناک در کلیه سطوح و حاضرین مشوق این توحش نفرت انگیز.

87- لغو قانونی بعدی همه احکام ضد انسانی سنگسار و اعاده حیثیت از زنان سنگسار شده؛ حق بستگان/بازمانده گان شهروندان سنگسار شده به مطالبه خسارات ناشی از این جنایت غیر قابل تصور و دریافت مستمری بمیزان تأمین هزینه های یک خانوار متوسط شهری. حق بستگان/بازمانده گان زنان/مردان سنگسار شده به استفاده از کمک های مشورتی و تندرستی حرفه ای و رایگان.

جنایات "ناموسی"

88- بررسی همه جنایات دلخراش صورت گرفته علیه دختران و زنان، بویژه در خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان تحت پوشش دلایل "ناموسی"، روابط قبیله ای و سنتی.

در دوران سلطه گری رژیم ترور اسلامی، صدها و چه بسا هزاران نفر از دختران خردسال و زنان کشور بدلایل واهی و یا بدلیل رابطه جنسی از سوی اعضاء خانواده خود، به شیوه ضد بشری نظیر گردن زدن در برابر چشمان سایر اعضاء خانواده به قتل رسیده اند. جمهوری دموکراتیک، تبهکاری عاملین این جنایات بیسابقه در جهان سده های اخیر را بی پاسخ نگذارده، تمامی پرونده هایی از این نوع را یک به یک تحت بررسی منصفانه قرار داده، و همه جنایتکاران اصلی و همدستان آنان را به سختی به دست عدالت خواهد سپرد.

علیه ختنه دختران

89- ممنوعیت فوری اقدام غیر انسانی ختنه دختران که حتی هنوز هم با توسل به سنن و عادات ضد زن بازمانده از دوران بدویت انجام میگیرد.

90- همه افرادی که در دوران سلطه رژیم ترور اسلامی به این روش های غیر انسانی علیه دختران متوسل شده اند، ممکن است، تحت تعقیب قانونی و بدون مراعات سنت های محلی/قبیله ای/مذهبی/خانواده گی قرار گیرند. جمهوری دموکراتیک حق دارد خواهان اعمال مجازات برای چنین مجرمانی از دوره های گذشته نیز گردد.

بررسی موارد خودسوزی زنان

91- ضرورت بررسی دقیق کلیه موارد خودسوزی و خودکشی زنان تحت شرایط سلطه گری رژیم اسلامی بویژه در استان هایی نظیر ایلام، اصفهان و خوزستان؛ در صورت محرز بودن نقش افراد خاصی و یا وجود شرایط سرکوبگرانه مشخص در محل، حق جامعه به مجازات عاملین تحمیل چنین سرنوشت دردناکی به دختران جوان و زنان کشور.

92- حق همه زنان کشور به اقامه دعوی، درخواست خسارت و شکایت از هر نوع و سطحی از تبعیض، تحقیر و ایجاد محدودیت از سوی اشخاص و مؤسسات علیه خود، از سوی ادارات دولتی، در محیط خانواده، محل کار، آموزش، روابط اجتماعی، احزاب سیاسی و فعالیت های سیاسی- اعتراضی. جمهوری دموکراتیک ارتکاب چنین جرائمی را به بهانه واهی "مشمول مرور زمان" شدن، به حال خود رها نخواهد کرد.

93- حق زنان و دادستانی دموکراتیک کشور به اقامه دعوی علیه قلدران و خانواده هایی که با توسل به توطئه گری، بده بستان های بدوی، "زرنگی" و بند و بست، و فریب خانواده های ساده، بی پناه، کم اطلاع و یا روستایی کشور، نوزادان و فرزندانی را با بیرحمی ربوده، با کمک گرفتن از قدرت آخوند های ضد بشری و بربرمنش، برای دهه ها، غریزه مادری، شخصیت فردی و حق زندگی چنین مادران بی پناهی را لگد مال کرده، و حقوق انسانی  شان را به نحو جنایتکارانه ای نقض کرده اند.

علیه اظهارات و ادبیات سیاسی ضد زن

94- اظهارات، اشارات، نوشته ها، موضع گیری ها و تبلیغات ضد زن، بویژه از سوی عناصر تحصیل کرده، سیاسی و مطلع از حقوق شهروندان، بمثابه اقداماتی در چهارچوب آپارتاید قرار گرفته و مشمول قوانین ضد آپارتاید خواهند گشت. نظام دموکراتیک در اولین فرصت "قوانین ضد آپارتاید" را اعلام خواهد کرد.

95- الزام نماینده گان همه جمعیت های مذهبی، سیاسی و صنفی به حذف و یا تغییر همه موارد و اشارات ضد زن از ارگان های تبلیغی، ایدوئولوژیک، آموزش ها و کتب مذهبی خود. این موضوع بویژه به کتب اصلی مذاهب مشهور به "مذاهب ابراهیمی" مربوط میگردد.

96- حق دموکراتیک تشکل های مستقل زنان در توسل به قانون بمنظور جلوگیری از فعالیت های آن دسته از گروه هایی که اصل برابر- حقوقی زنان و مردان را در نگارش، گفتار و یا اقدامات عملی خود نقض کنند.

97- غیر قابل بخشوده گی بودن مجازات برای ارتکاب هرگونه جرم سنگین علیه زنان. این به ویژه به مواردی نظیر قتل و یا وارد آوردن آسیب جسمی ماندگار (نظیر اسید پاشی) مربوط میگردد.

98- امکان برقراری مجازات سنگین تر برای مردان در صورت سوء استفاده نقشه مند و آگاهانه از قدرت جسمی خود بمنظور توسل به ضرب و شتم زنان.

99- حق دموکراتیک زنان به شرکت در کلاس های رایگان آموزشی و ورزشی جسمانی، فکری و یا هنری، که تقویت قدرت و مهارت جسمی و یا شرکت فعال در زندگی تفریحی و هنری را برای توده زنان جامعه تسهیل کنند. این امر با هدف جبران هر چه سریع تر نتایج محرومیت های غیر انسانی بیش از چهار دهه زنان از امکانات فوق انجام میگیرد.

 

ذکر نام مادر و پدر بطور همزمان

100- الزام همه مؤسسات، رسانه ها و نهادها به درج و اعلام و سوال و ذکر همزمان نام مادر و پدر فرد مورد استناد در اسناد رسمی، گزارشات، مقالات، تولد و درگذشت و اظهارات و سوالات شفاهی.

 

گنجاندن ماده درسی ویژه در کتب درسی

101- گنجاندن ماده درسی ویژه در کتب درسی همه سطوح آموزشی و کارآموزی که بهبود مناسبات دختران و پسران از سنین کودکی و نوجوانی را مد نظر داشته، شهروندان را از سنین اولیه رشد خود، با درک روح اصل برابر- حقوقی زنان و مردان آموزش دهد.

تشویق پسران به همراهی با حقوق زنان

102- تشویق کودکان، نوجوانان و جوانان پسر از طرق متعدد آموزشی و تجربی به درک و رعایت اصل برابر- حقوقی زنان و مردان، برسمیت شناسی توانایی های متنوع دختران از سوی آنان و آشنایی با ویژه گی های فکری، فرهنگی، روحی- رفتاری زنان و رعایت آنها. آموزش و تحکیم احترام متقابل به خواهران و بچه های کوچکتر در محیط خانواده از سوی آنان.

مناسبات انسانی- عاطفی نوجوانان

103- حمایت نهادهای دولتی از مناسبات انسانی- عاطفی میان نوجوانان و جوانان دختر و پسر. آموزش و کمک های مشورتی سیستماتیک از طریق نظام آموزشی کشور به آنها برای ایجاد مناسباتی شایسته رشد شخصیت فردی، جنسی و آینده خانواده گی، اجتماعی و شغلی خود.

آموزش مناسبات جنسی سالم و انسانی

104- ضرورت آموزش مناسبات جنسی سالم و انسانی در جامعه و جلوگیری از دخالت مذهب و دولت در زندگی جنسی شهروندان. جمهوری دموکراتیک از روابط باثبات در خانواده و یا کانون بادوام دوستی میان شهروندان پشتیبانی میکند.

105- نظام دموکراتیک در کشور زنان و مردان در یک خانواده و یا یک "کانون زندگی مشترک" را به شرکت در کلاس های آموزشی، اطلاع رسانی و جلسات مشورتی بمنظور بهبود و تحکیم روابط میان خود تشویق خواهد نمود. وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و آموزش عالی، وزارت بهداشت و تندرستی و وزارت پژوهش های علمی- صنعتی، مبانی علمی و دستورالعمل های مشترک و یکسانی را تدوین کرده، و به فارغ التحصیلان در این پروژه های آموزشی، مدارک معتبر ویژه ای نیز اعطاء خواهند کرد.


هماهنگی پژوهش های تندرستی زنان

106- تأسیس یک نهاد مرکزی هماهنگی پژوهش های تندرستی و بانک اطلاعاتی ویژه برای توسعه همه جانبه شرایط بهداشت و تندرستی زنان کشور. از این طریق: بهبودی شرایط فردی و اجتماعی زنان در تشکیل خانواده، کسب موقعیت های شغلی شایسته و تعلیم و تربیت انسانی و پیشرو نسل آینده.

استفاده از مزایای مثبت تکنولوژی ژنتیک

107- حق قانونی زنان در ایران به استفاده از مزایای مثبت تکنولوژی ژنتیک برای معالجه بیماری های لاعلاج و یا برخی تغییرات جسمی و روحی مجاز در چهارچوب حقوق و ارزش های مشترک انسانی و پرداخت هزینه های آن از طریق مؤسسات بیمه. حمایت وسیع دولتی برای توسعه تکنولوژی ژنتیک بمنظور استفاده سریع از آن در معالجه و ریشه کنی بیماری های خاص زنان.

حق زنان برای سقط جنین

108- حق انحصاری زنان به تصمیم گیری پیرامون سقط جنین. زن حق دارد در صورتی که آزمایشات پزشکی مطمئن، ناروشنی سلامتی جنین را محرز سازند، در مرحله معینی از رشد جنین از مراجع قانونی درخواست پذیرش عمل سقط جنین را بنماید. قوانین کشور باید این امر را تسهیل نموده، و هزینه اقدام پزشکی ضروری نیز از طریق بیمه همگانی تأمین گردد.

109- در صورتی که درخواست زن برای سقط جنین، نه به موضوع بیماری و نقص عضو جنین، بلکه به عدم تمایل و توانایی زن به داشتن فرزند، به معضلات روحی مادر، ناممکن بودن و یا ناروشنی ارتباط با پدر فرزند آتی، ترس و نگرانی از فشارهای محیط خانواده گی، اجتماعی و سنتی، فقر و یا خطر از دست دادن شغل مربوط باشد، جامعه باید از طریق ارائه مشورت های حرفه ای رایگان، درمان روحی و ارائه مشوق های مالی و حقوقی لازم، تلاش کند تا از سقط جنین خودداری شود. در نهایت اما حق زن به سقط جنین در مرحله معینی از رشد جنین نباید خدشه دار گردد.

110- در صورت توافق زن با تغییر تصمیم خود در موضوع سقط جنین، "نهاد ملی خانواده و کودک" نگهداری کامل از فرزند را در همه سطوح رشد و نیازهای آن به نحوی شایسته تأمین خواهد کرد.

111- ضرورت توسعه و تجهیز تکنولوژیک هر چه سریع تر و هرچه بیشتر مراکز تندرستی در کشور و انجام پژوهش های علمی متمرکز برای شناسایی زودرس سلامتی جنین و از این طریق کاهش میزان سقط جنین در دوره های پیشرفته بارداری.   

 

اکبر تک دهقان

23 آذر 1401- 14 دسامبر 2022

www.j-shoraie.blogspot.com

--------------------

توضیحات

- برنامه سیاسی در اینجا به متنی به همین نام در وبلاگ "برنامه سیاسی" (  http://radikaldemokratik.blogspot.com) این نگارنده مربوط میشود. این برنامه طی انتشار اول در تاریخ 8 شهریور 1385- 30 اوت 2006 و تصحیح و تکمیل بعدی بعنوان انتشار دوم در تاریخ 8 آذر 1388- 29 نوامبر 2009 ارائه گردیده است. نگارنده سپس در تاریخ 17 مرداد 1393- 8 اوت 2014 به مخاطبین احتمالی خود وعده "انجام تصحیحات ضروری مضمونی، املائی، دستوری و شکلی، حذف موارد کم اهمیت و یا غیرضروری، همچنین تکمیل برخی موارد، طی ماههای آینده بعنوان انتشار سوم در این وبلاگ" را داده بود. ارائه کنونی آن تحت عنوان: "یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران" بشکل بخش های جداگانه و تقدم و تآخر متفاوت از متن اصلی را باید به معنای انجام وعده داده شده نگارنده پس از مدت 8 سال و انتشار سوم این برنامه در نظر گرفت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ


۱ نظر:

  1. انتحار اسلامی یا انقلاب اسلامی؟ کدام یک درست است؟

    http://iranglobal.info/node/184572

    پاسخحذف