چهارشنبه، آذر ۳۰، ۱۴۰۱

یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران- 8

 

یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران- 8

 

آموزش و جوانان

 

حقوق سیاسی و عمومی جوانان

1- انحلال فوری همه دسته جات سرکوب و جاسوسی موسوم به "حفاظت"، "حراست"، "بسیج" و "انجمن اسلامی" در مراکز آموزشی کشور. موارد مربوط به امور و نحوه حفاظت مؤسسات مزبور مشترکاً توسط تشکل های مستقل دانش آموزان، کارآموزان، دانشجویان، معلمان، استادان و کارکنان تعیین میگردند.

2- الغاء فوری هرگونه جداسازی جنسیتی و تبعیضات بیرحمانه ای از این نوع علیه زنان و جوانان در کلیه محیط های آموزشی و عمومی کشور.

3- حق ایجاد تشکل های مستقل صنفی/سیاسی/هنری و انجام فعالیت های سیاسی، فرهنگی و هنری آزاد در مدارس، مراکز کارآموزی و دانشگاه ها، و حمایت های قانونی و مالی دولتی از این فعالیت ها.

4- حق تشکل های دانش آموزان، کارآموزان و دانشجویان برای تدوین پیشنویس اولیه قوانین مربوط به نیروی اجتماعی خود بمنظور ارائه به مجلس شورای ملی، کنگره سازمان های اجتماعی و دولت. حق معلمان، استادان و کارکنان برای تدوین پیشنویس اولیه قوانین مربوط به صنف خود بمنظور ارائه به ارگان های فوق.

5- حق دانش آموزان، کارآموزان، دانشجویان، معلمان، استادان و کارکنان برای انتخاب مستقیم کلیه مدیران و رؤسای مسئول در محل آموزش، و شرکت برابر- حقوق در تنظیم مقررات و آئین نامه های داخلی مؤسسه مربوط به خود.

6- حق رأی همگانی از سن 16 سالگی برای شرکت در انتخابات روستایی، شهری، استانی و کشوری؛ حق انتخاب شدن از سن 18 سالگی در انتخابات روستایی، شهری، استانی و کشوری.

7- حق دموکراتیک و قانونی جوانان به عدم شرکت در یک جنگ تجاوزکارانه و ناعادلانه که از سوی احزاب سیاسی و یا دولت حاکم ایجاد شود.

 

ادغام زبان های مادری در سیستم آموزشی

8- حق شهروندی دانش آموزان به زندگی بدون ترس و تبعیض و محدودیت با زبان های مادری خود. ایجاد رشته های دانشگاهی زبان و ادبیات به زبان های مادری موجود در ایران در کلیه دانشگاه هایی که بلحاظ وجود سطح معینی از متقاضیان ضرورت پیدا کنند.

9- تعیین سه کتاب زبان و ادبیات به زبان مادری، کتاب جغرافیا، تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم منطقه ای به زبان مادری و کتاب قانون اساسی کشور به زبان مادری در کلیه مدارس از آغاز دبستان تا انتهای دوره دبیرستان. کم و کیف اجرای این اصل در سطوح مختلف دبستان و دبیرستان باید از طریق قوانین و آئین نامه های ضروری تعیین گردد.

10- ایجاد ادارات، نظام پرسنلی و بودجه ای، استانداردهای علمی، امتحانات، مدارک تحصیلی، حوزه های پژوهشی، آئین نامه ها و ساختارهای قانونی یکسان در این زمینه برای کل کشور.

11- حق نماینده گان بازار کار، یعنی سندیکاهای کارگری، تشکل های کارفرمایان و دولت و حق تشکل های والدین و تشکل های کارشناسان تعلیم وتربیت در تدوین، گسترش و یا بهبود این طرح و قوانین و آئین نامه های ضروری.

 

زبان های مادری و قوم گرایان

12- ادغام زبان های مادری در سیستم آموزشی کشور نباید تحت تأثیر فشارها و اهداف سیاسی قوم گرایان قرار گیرد. کمیت و کیفیت ادغام زبان های مادری در سیستم آموزشی نباید به تضعیف تسلط به زبان عمومی (فارسی) و از این طریق: تضعیف موقعیت آتی جوانان در بازار کار سراسری منجر گردد. دانش آموزان/دانشجویان نباید تحت فشارهای خانواده ها، مشوق های مالی غیر شفاف، کمک های دولت ها، مؤسسات خارجی، تبلیغات احزاب سیاسی و یا تهدیدهای قوم گرایان مجبور به گذراندن مواد درسی مربوط به زبان های مادری خود گردند. ادغام زبان های مادری در سیستم آموزشی کشور باید به درک بهتر شهروندان از یکدیگر، افزایش اعتماد و تحکیم همبستگی ملی در کشور یاری رساند.

13- پشتیبانی مالی و قانونی کلیه مراکز آموزشی کشور از فعالیت های فرهنگی و هنری به زبان های مادری دانش آموزان/دانشجویان. تنظیم آئین نامه ها و نظامات انجام این فعالیت ها توسط دانش آموزان/دانشجویان علاقمند در هر مؤسسه ای و ارائه آن جهت تصویب به شوراهای مؤسسات مزبور.

 

آماده سازی هدفمند جوانان

14- تبدیل "دبیرستان دوره اول" و یا "دبیرستان دوره دوم" همچنین بطور مشخص و سازمانیافته به دوره گذار به شرایط کارآموزی و یا ورود به دانشگاه، زندگی شغلی و یا تأسیس خانواده از طریق قراردادن مواد درسی مناسب، و به این وسیله: کمک جامعه به ایجاد بهترین آماده گی حرفه ای، تجربی، فردی، اجتماعی، علمی و عملی در میان نسل جوان برای زندگی در شراط بزرگسالی، و عدم واگذاری شرایط بعدی زندگی و رشد جوانان به حوادث خودبخودی و اتفاقی.

15- تبدیل کلیه مراکز آموزشی و تربیتی کشور به مجموعه های آموزشی، پژوهشی و ورزشی تمام وقت. باید بخش مهمی از فرصت های یادگیری، جهت گیری شغلی، رشد شخصیت فردی، آشنایی ها و رابطه های انسانی کودکان، نوجوانان و جوانان بطور مولد در چنین مراکزی سپری شده، از سرگردانی در کوچه و خیابان، "الاف" بودن در محیط خرده کاری، لوده گی، بیهوده کاری و عادات نهیلیستی محافظت شده، و از تأثیرات زیانبار افکار و تبلیغات باقی مانده از رژیم های دیکتاتوری مصون بمانند.

 

آموزش رایگان و کمک هزینه تحصیلی

16- برقراری نظام آموزش رایگان از سال اول کودکستان تا سال آخر کارآموزی و دانشگاه.

17- ممنوعیت دریافت هر نوعی از هزینه تحصیلی از دانش آموزان/کارآموزان/دانشجویان و یا خانواده های آنان.

18- کمک هزینه زندگی/تحصیل کافی برای دانش آموزان/کارآموزان/دانشجویان و مستقل از موقعیت مالی خانواده ها. موقعیت مالی مناسب خانواده میتواند در تعیین کمک هزینه تحصیلی بنحوی مؤثر باشد، اما سطح یکسان حداقل کمک دولتی باید برای همه دانش آموزان/کارآموزان/دانشجویان تضمین گردد.

 

بیمه درمانی و تندرستی

19- بیمه درمانی عمومی از کودکستان تا انتهای دوره کارآموزی و دانشگاه.

20- تأسیس دفاتر ویژه تندرستی جسمانی و تحکیم سلامتی روحی در کلیه مراکز تحصیلی/کارآموزی/دانشگاهی. تشویق دانش آموزان/کارآموزان/دانشجویان به انجام معاینات پزشکی منظم و توضیح فشارها و نگرانی های روحی خود طی همه مراحل تحصیل و کارآموزی، و تقویت و تحکیم خود- آگاهی تندرستی و خود- آگاهی جنسیتی در میان آنان از این طریق.

 

خوابگاه های دانشجویی

21- تأسیس و نوسازی خوابگاه های دانشجویی. همه دانشجویان کشور باید از زمان شروع تحصیل از مسکن دانشجویی مناسب و مدرن برخوردار شوند. تجهیز همه خوابگاه های دانشجویی کشور به ابزارهای مدرن ارتباطی، سالن ها و مراکز مطالعه و تفریح و محیط گسترش مناسبات انسانی- عاطفی میان شهروندان جوان.

 

کار در تعطیلات

22- تأسیس یک مرکز کاریابی سراسری با همکاری سندیکاهای کارگری و تشکل های دانش آموزان، کارآموزان و دانشجویان برای تضمین بهترین شرایط کار موقت در ماههای تعطیلی مراکز تحصیلی. حق کارکنان جوان و موقت به استفاده از امکانات بیمه تندرستی و حقوق کارگران مندرج در مواد قانون کار دموکراتیک. مدیریت و نظارت بر این مرکز از طریق تشکل های کارگران، دانشجویان، کارآموزان و دانش آموزان.

 

دانشگاه ها و مراکز کارآموزی جدید

23- تأسیس دانشگاه ها و مراکز کار آموزی جدید بویژه در شهرهای کوچک، متوسط و روستاهای بزرگ.

24- تأسیس هرچه سریع تر دانشگاه های تخصصی و کاربردی در کلیه استان های کشور. این شامل قبل از همه دانشگاه های تخصصی زیر میگردد:

- دانشگاه علوم پایه (مبتنی بر نیازهای پژوهش های علمی- صنعتی کشور)

- دانشگاه صنایع فلز و ماشین سازی

- دانشگاه صنایع خودروسازی

- دانشگاه صنایع پزشکی و تندرستی

- دانشگاه صنایع الکترونیک و لیزر

- دانشگاه صنایع انرژی، شیمیایی و نساجی

- دانشگاه صنایع کشاورزی و تغذیه

- دانشگاه صنایع کامپیوتر و فیزیک کوانتومی

- دانشگاه صنایع راه و ساختمان

- دانشگاه صنایع ساختارهای شهری

- دانشگاه صنایع مواد و معادن

- دانشگاه صنایع دریایی و کشتی سازی

- دانشگاه صنایع هوا- فضایی

- دانشگاه پژوهش های علمی، سیستم ها، مقیاس ها، استانداردها

 

شهرک های صنعتی تخصصی

25- ایجاد شهرک های صنعتی در جنب دانشگاه های تخصصی با هدف ترکیب همه جانبه آموزش های نظری و پژوهش های کاربردی، جلب تحصیل کرده گان در بازار داخلی و ممانعت از خروج نیروی متخصص از کشور. سهم قانونی و فعال نزدیک ترین دانشگاه های تخصصی در مدیریت و سازمان دهی فعالیت ها و گسترش این شهرک ها.

 

بهبود کیفیت تکنولوژیک مراکز کارآموزی/آموزشی

26- شرکت نزدیک ترین دانشگاه ها در بهبودی مداوم کیفیت علمی- صنعتی، آموزشی، پرسنلی و اداری مراکز کارآموزی کشور.

27- یکسان سازی همه معیارها و استانداردهای علمی، متدهای تدریس و انتقال دانش، امور اداری و نوع مدارک همه مدارس، هنرستان ها و دانشگاه های کشور.

28- نوسازی فنی- علمی کامل همه مراکز آموزشی و کار آموزی در کشور، و انطباق آنها با مدرن ترین سطوح سیستم تعلیم و تربیت و آموزش در جهان آتی. کارآموزی در جمهوری دموکراتیک باید با چشم انداز تکامل کیفی تولید و تکنولوژی در کشور، قدرتمند شدن اقتصاد کشور، بهبود مداوم حقوق کارگران و ارتقاء مناسبات انسانی در محیط کار انجام گیرد.

 

سیستم های ارتباطی جدید

29- توسعه و تکامل همه سیستم های آموزشی و پژوهشی در کشور بر پایه بکارگیری وسیع و گسترده تکنولوژی نوین جمع آوری و کار بر روی اطلاعات (کامپیوتر، اینترنت).

30- ایجاد ارتباط کامل و هر روزه بین همه مدارس، مراکز کارآموزی و دانشگاه ها از طریق یک شبکه مرکزی اینترنتی به یکدیگر، و ایجاد نظام اداری متناسب با آن با هدف توسعه متوازن کیفی و کمی همه سیستم آموزشی کشور. تبدیل موضوع جمع آوری، کار با اطلاعات و ابزارهای نوین و انتقال تجارب در مقیاس ارتباطات ملی به یک رشته کارآموزی و ماده تحصیلی دانشگاهی.

31- ایجاد امکانات وسیع برای استفاده مناسب و یا رایگان نسل جوان از امکانات جدید اطلاع رسانی.

 

گسترش پژوهش های علمی- صنعتی

32- ایجاد امکانات وسیع در مدارس برای تشویق و گسترش عادت به تحقیق علمی و تبدیل مسائل دوران تحصیل، شناخت خود، جامعه و تاریخ سلطه گری رژیم های سلطنتی و اسلامی به موضوعات کار پژوهشی وعلمی دائمی.

33- ایجاد امکانات همه جانبه برای گسترش وسیع رقابت های علمی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی استانی و کشوری. جمهوری دموکراتیک بایستی با بودجه ویژه سالانه ای در سطح 500 میلیون دلار و افزایش تدریجی آن به یک میلیارد دلار، رقابت های علمی، فرهنگی و ورزشی را در سراسر کشور بطور سازمانیافته و همه جانبه مورد پشتیبانی قرار داده، از آن بعنوان موتور محرکی برای بازسازی سریع ویرانی های رژیم های دیکتاتوری بهره ببرد. شهروندان جوان کشور باید از تعدی قدرت های سلطه گر و جوایز اعطایی هدفمند آنان جهت جلب متخصصان جوان ایرانی به کشورهای خود محافظت شوند.

34- ایجاد نمایشگاه های دائمی از اختراعات و اکتشافات علمی- فنی به ثبت رسیده در کشور در مراکز شهرهای بزرگ و قابل دسترس برای عموم مردم. ایجاد امکانات بازدید، بحث و تبادل نظر برای دانش آموزان، کارآموزان، دانشجویان، معلمان، استادان، فارغ التحصیلان جدید، قانونگذاران، علاقمندان و مدیران و کارشناسان شرکت ها، مؤسسات و ادارات دولتی برای بکارگیری سریع مفیدترین اکتشافات/اختراعات در حوزه های پژوهش و تولید و تجارت.

35- تأسیس فرستنده های متعدد رادیو- تلویزیونی سراسری و استانی، که آموزش ها، پژوهش ها و تجارب علمی را در بالاترین سطوح ترویج نموده، و استانداردهای یکسان در این زمینه ها را جایگزین روش ها و اشکال قدیمی نمایند. تأسیس کانال های تلویزیونی تخصصی ویژه رشته های علمی، فنی، ورزشی و هنری با هدف گسترش پژوهش ها و دانش کاربردی. با توجه به نیازهای بازسازی سریع ویرانی های رژیم های دیکتاتوری، بایستی حداقل در ده رشته علمی- پژوهشی و اقتصادی- تکنولوژیک فرستنده های تلویزیونی ویژه تأسیس شوند.

36- تأسیس "سینما دانش" در همه شهرها و روستاهای کشور برای انتقال نتایج پژوهش های علمی، ترویج فکر نگرش علمی، مقابله مؤثر با فرهنگ مذهب و خرافات ارتجاعی و ضد پیشرفت، همگانی ساختن درک علمی از جامعه و رشد کشور و رشد ابتکارات پژوهشی و فنی شهروندان.

 

ایجاد امکانات برای استقلال حرفه ای فارالتحصیلان

37- ایجاد وسیع ترین امکانات مالی، تخصصی، بازاریابی و مشورتی برای دانشجویان سالهای آخر تحصیلی بمنظور تأسیس شرکت های مستقل. این امر باید از دوره دوم دبیرستان بمثابه یک ماده تحصیلی بطور منظم و کار شده آغاز شود تا در مراحل پایانی کارآموزی و یا دانشگاه امکان تحقق عملی آن برای علاقمندان فراهم آمده باشد.

38- ارتباط ارگانیک، سازمانیافته و دائمی میان مراکز آموزش و مراکز تولید و خدمات نزدیک به محل فعالیت هر دانشگاه و مرکز آموزشی؛ الزام سرمایه داران و مدیران به همکاری با تشکل های دانشجویان، دانش آموزان، کارآموزان، کارگران، معلمان و استادان در این زمینه. کمک به دریافت اطلاعات توسط دانشجویان و علاقمندان برای تأسیس شرکت های مستقل.

 

عمومیت بخشیدن به آموزش عالی

39- تأسیس "آموزشگاه عالی همگانی" ویژه توده های مردم و بدون مدارک کافی دبیرستانی؛ تا از این طریق، توده های مردم، سطحی از آموزش های علمی و تجربی با کیفیت و حائز اهمیت عملی در زندگی روزمره را با مناسبت ترین تسهیلات دریافت نمایند.

40- عمومیت بخشیدن به برگزاری سمینارهای علمی- آموزشی خارج از دانشگاه ها برای استفاده همه شهروندان.

41- در همکاری با دانشگاه ها و دانشجویان قدیمی، ایجاد امکانات رشد توانایی آکادمیک برای کارگران و کارمندان بدون مدارک کافی دبیرستانی در فرصت های پس از کار، طی تعطیلات و یا روزهای آخر هفته؛ به این وسیله: بهبود کیفیت و تخصص نیروی کار و مدیریت کشور و تأثیر دانش کسب شده از این طریق بر ارزش گذاری های شغلی شهروندان.

 

مواد تحصیلی ضروری جدید

42- تعیین جمع آوری، کار منظم و علمی بر روی اطلاعات بمثابه یک ماده تحصیلی مهم در کلیه مراکز آموزشی و کار آموزی؛ از این طریق: هماهنگ سازی مدل های فکر و تصمیم گیری شخصی و اجتماعی با نیازهای جهان مداوماً در حال تغییر کنونی. سرعت دادن به گسست از اشکال سنتی و"طبیعی" فکر و تصمیم گیری های فردی و اجتماعی بویژه نوع سلطنتی- اسلامی آن. تسریع تثبیت مناسبات مدرن دموکراتیک در جامعه همچنین به این وسیله.

43- تبدیل ورزش فکری شطرنج بمثابه یک ماده درسی ثابت از سال اول دبستان تا انتهای دوره دبیرستان.

44- ایجاد مواد درسی "مغز، فکر و یادگیری" و "رفتارشناسی، خودشناسی و خودسازی" و "جامعه شناسی زندگی روزمرهبمثابه یک ماده درسی ثابت از سال پنجم دبستان تا انتهای دوره دبیرستان.

45- ایجاد ماده درسی "کامپیوتر و برنامه نویسی" بمثابه یک ماده درسی ثابت از سال سوم دبستان تا انتهای دوره کارآموزی و دبیرستان.

46- تبدیل دو رشته ورزش بدنی بمثابه یک ماده درسی ثابت از سال سوم دبستان تا انتهای دوره کارآموزی و دبیرستان.

47- ایجاد ماده تحصیلی موسیقی و هنر از سال اول دبستان بمثابه یک ماده تحصیلی ثابت تا انتهای دوره دبیرستان.

48- تعیین سه زبان خارجی بمثابه ماده تحصیلی ثابت از سال سوم دبستان تا انتهای دوره دبیرستان و دانشگاه. از سه زبان مزبور، باید دو زبان، زبان عمومی در کشورهای صنعتی بزرگ جهان باشند.

49- تعیین ماده درسی "تاریخ مذاهب خاورمیانه" از سال اول دبیرستان تا انتهای دبیرستان و حذف کلیه آموزش ها، اشارات، تبلیغات خرافی و ارتجاعی- مذهبی از همه دوره های تحصیلی.

 

تحصیل مجدد و یا مادام العمر 

50- حق دانشجویان به تحصیل رایگان در چندین رشته تحصیلی؛ و از این طریق: افزایش امکانات برای تضمین بهتر کسب فرصت های شغلی آنان.

51- حق دانشجویان و پژوهشگران به تحصیل مادام العمر و رایگان؛ و به این وسیله: تشویق فرهنگ آموزش و ایجاد عادت به انجام پژوهش در جامعه، گسترش مؤسسات پژوهشی کشور و جذب هر چه بیشتر تحصیل کرده گان غیر شاغل در این مراکز.

 

مناسبات عاطفی جوانان

52- امر تبدیل آموزش مناسبات عاطفی- انسانی میان شهروندان جوان به یک ماده تحصیلی ثابت؛ از این طریق: جبران هر چه سریع تر کمبودهای شکل گرفته ناشی از شرایط سلطه رژیم های ترور در این زمینه.

53- تأسیس گسترده مراکز تفریحی- اجتماعی برای جوانان، و تشویق نسل جوان به ایجاد مناسبات وسیع با محیط پیرامون و کسب آماده گی برای تأسیس یک زندگی شغلی، روابط دوستی و یا تشکیل خانواده.

 

اکبر تک دهقان

30 آذر 1401- 21 دسامبر 2022

www.j-shoraie.blogspot.com

--------------------

توضیحات

- برنامه سیاسی در اینجا به متنی به همین نام در وبلاگ "برنامه سیاسی" (  http://radikaldemokratik.blogspot.com) این نگارنده مربوط میشود. این برنامه طی انتشار اول در تاریخ 8 شهریور 1385- 30 اوت 2006 و تصحیح و تکمیل بعدی بعنوان انتشار دوم در تاریخ 8 آذر 1388- 29 نوامبر 2009 ارائه گردیده است. نگارنده سپس در تاریخ 17 مرداد 1393- 8 اوت 2014 به مخاطبین احتمالی خود وعده "انجام تصحیحات ضروری مضمونی، املائی، دستوری و شکلی، حذف موارد کم اهمیت و یا غیرضروری، همچنین تکمیل برخی موارد، طی ماههای آینده بعنوان انتشار سوم در این وبلاگ" را داده بود. ارائه کنونی آن تحت عنوان: "یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران" بشکل بخش های جداگانه و تقدم و تآخر متفاوت از متن اصلی را باید به معنای انجام وعده داده شده نگارنده پس از مدت 8 سال و انتشار سوم این برنامه در نظر گرفت.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر