سه‌شنبه، آذر ۰۸، ۱۴۰۱

یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران- 4

  

یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران- 4 


اقتصاد، مالکیت، سیاست اقتصادی

 

در جمهوری دموکراتیک ایران، مالکیت در اشکال مالکیت عمومی، مالکیت دولتی، مالکیت تعاونی، مالکیت خصوصی و مالکیت ترکیبی برسمیت شناخته شده و از مبنای قانونی برخوردار است. در این نظام، مالکیت دولتی در شکل کنونی، بدلیل تبدیل شدن آن به وسیله سلطه گری دستگاه دولتی و نقش آن در تحکیم قدرت رژیم های سرکوبگر وجود نخواهد داشت. بخش اعظم مالکیت دولتی کنونی به مالکیت عمومی ارتقاء یافته و از انحصار دستگاه دولتی خارج میشود. آن دسته از مؤسسات دولتی کنونی که جزئی از فعالیت های اصلی وزارتخانه ها محسوب میگردند، نظیر مؤسسات آب و برق، خطوط آهن و راهها، خدمات شهری، نظام تندرستی، آموزش همگانی، گمرکات و بنادر، تسلیحات، نظام امنیت، سیستم دفاعی کشور و نظایر آن، همچنان تحت مالکیت دولتی باقی خواهند ماند.

 

1- "نهاد ملی مالکیت عمومی" مشترکاً از سوی مجلس شورای ملی، کنگره سازمان های اجتماعی و دولت تأسیس گشته و از سوی یک هیئت اجرائیه مشترک و کارشناسان اداره میشود.

2- ایجاد یک "سیستم اعتبار ملی" قدرتمند از سوی نهاد ملی مالکیت عمومی برای تنظیم گردش اقتصادی مولد و بازار عرضه و تقاضا، تقویت و رشد مداوم بخش تولید اقتصاد به این وسیله. تبدیل "سیستم اعتبار ملی" به عنصر بسیار مهم دینامیزم توسعه اقتصادی و ایجاد کار در کشور.

3- انتقال مالکیت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع سنگین بزرگ از دولت به نهاد ملی مالکیت عمومی.

4- لغو مالکیت های دولتی کنونی در صنایع و معادن و واگذاری آنها به نهاد ملی مالکیت عمومی. انتقال مالکیت منابع طبیعی، جنگل ها و اراضی عمومی کشور به نهاد ملی مالکیت عمومی.

5- انتقال همه انواع مالکیت های متعلق به دستگاه مذهب رسمی به نهاد ملی مالکیت عمومی. انتقال مالکیت همه بنیادها و مؤسسات متعلق به بخش های مختلف نظام قدرت و مالکیت اسلامی به نهاد ملی مالکیت عمومی. انتقال مالکیت همه امکانات و مؤسسات دستگاه مذهب حاکم نظیر املاک، بناها، مساجد و امثال آنها به نهاد ملی مالکیت عمومی.

6- انتقال دارایی های کشور و یا متعلق به افراد و مؤسسات خلع مالکیت شده در خارج از کشور به نهاد ملی مالکیت عمومی.

7- بازپس گرفتن ثروت ها و سرمایه هایی که افراد و یا مؤسسات از طریق سوء استفاده از شرایط جنگ تجاوزکارانه 8 ساله، قتل عام های دسته جمعی زندانیان سیاسی و یا نزدیکی به رژیم ترور تصاحب نموده اند و انتقال آنها به نهاد ملی مالکیت عمومی.

8- نظام دموکراتیک، حراج ثروت های کشور در بخش های استراتژیک اقتصاد نظیر نفت و گاز تحت عنوان "خصوصی سازی" از سوی رژیم اسلامی را رد نموده، بشیوه ای دموکراتیک مؤسسات فوق را به مالک اصلی آن یعنی مردم ایران بازگردانده و به نهاد ملی مالکیت عمومی خواهد سپرد.

 

9- تدوین و اجرای یک سیاست اقتصادی رادیکال- دموکراتیک و عدم تبعیت از سیاست های اقتصادی و مالی تحمیل شده از سوی نهادهای مالی بین المللی.

10- بکارگیری یک سیاست اقتصادی متکی بر ایجاد کار و هدایت سیاست های اقتصادی، مالی، پولی، مالیاتی، گمرکی و سیاست حاکم بر قراردادهای تجاری خارجی کشور بر این اساس.

11- ضرورت حیاتی غلبه سریع بر اقتصاد تک محصولی کنونی. گسترش همه شاخه های اقتصادی؛ اتکاء درآمدهای جامعه بر نتایج توسعه متوازن همه عرصه های تولید، خدمات و بازرگانی؛ بکارگیری هر چه بیشتر منابع نفت کشور برای مصارف متنوع تر، جدیدتر و ضروری تر شاخه های تولید داخلی و حذف هر چه سریع تر آن از چرخه تولید انرژی و سوخت.

 

12- افزایش مداوم قدرت خرید مردم، بویژه کارگران و شهروندان روستایی از طریق افزایش منظم دستمزدها و شرایط کار بهتر. ارائه وسیع اعتبارات خرید به مصرف کننده گان نهایی از سوی سیستم اعتبار ملی متعلق به نهاد ملی مالکیت عمومی.

13- ایجاد یک سیستم توزیع مولد و تغییر سیستم توزیع متکی بر رانت های حکومتی، اقتصاد دلالی و سیاست وارداتی غیر مولد. تشویق به ادغام سیستم توزیع بزرگ در چهارچوب نیازهای سیاست اقتصادی کشور بمنظور ایجاد کار و حفظ مشاغل موجود.

14- بهبود کیفیت و کارآیی نظام توزیع کشور با هدف ارائه خدمات بهتر و مطمئن تر به توده مصرف کننده گان، در همان حال، حفاظت از توزیع کنندگان کوچک و متوسط علیه دستبردهای دلالان، مؤسسات تجاری بزرگ داخلی، خارجی و بانک ها.

15- حق جامعه به نظارت بر مدیریت واحدهای بزرگ تولیدی، مالی، بانکی، خدماتی و بازرگانی  بمنظور جلوگیری از سوء استفاده از قدرت اقتصادی- مالی این مؤسسات علیه جامعه. این امر از طریق حضور کارشناسانی از سوی مجلس شورای ملی و کنگره سازمان های اجتماعی در نشست های تصمیم گیری های مهم این مؤسسات صورت خواهد گرفت.

16- گسترش همه جانبه وزارت پژوهش های علمی- صنعتی و تشویق تحصیل کرده گان شاغل و غیرشاغل به شرکت در پژوهشهای علمی بعنوان جزئی از سیاست اقتصادی کشور.  

17- تأسیس هر چه سریع تر موزه های علمی- صنعتی در کلیه شهرهای بزرگ و متوسط و کوچک کشور. این اقدام با هدف گسترش دانش کاربردی و جبران هر چه سریع تر عقب مانده گی های اقتصادی- تکنولوژیک ناشی از سلطه رژیم های دیکتاتوری صورت میگیرد.

 

18- افزایش سهم تولید انرژی از منابع تجدید پذیر و قبل از همه انرژی خورشیدی. تبدیل مناطق جنوبی و شرق کشور به مراکز تولید انبوه انرژی خورشیدی با هدف تأمین نیازهای افزایش یابنده ناشی از توسعه صنعتی. 

19- افزایش مداوم سهم مصرف نفت در صنایع پتروشیمی و صنایع شیمیایی داخلی. مصرف کنترل شده ذخایر نفت و منابع معدنی کمیاب کشور.

 

20- تأسیس نهاد ملی کار و سرمایه. نهاد ملی کار و سرمایه یک نهاد دولتی- اجتماعی برای بررسی دقیق، متمرکز و قابل اعتماد شرایط اقتصادی و مالی کشور بوده، نتایج پژوهش های آن، یکی از مبانی اصلی اتخاذ سیاست های اقتصادی و مالی رسمی کشور محسوب خواهد گردید. الزام همه مؤسسات عمومی، خصوصی و دولتی به همکاری با این نهاد؛ حق این نهاد به دسترسی به همه اطلاعات و آمارهای ضروری در سازمان ها و شرکتهای عمومی، دولتی و مؤسسات غیر دولتی بزرگ. این یک نهاد مستقل است، از این رو، اطلاعات افراد و مؤسسات نزد این نهاد نباید برای امور مالیاتی و یا موارد اطلاعاتی- امنیتی مورد استفاده و یا سوء استفاده قرار گیرند.

 

21- تعیین هدف توسعه اقتصادی سریع کشور بر اساس انعقاد قراردادهای ویژه و همه جانبه با کشورهای معین، بمنظور توسعه متمرکز و سریع اقتصادی، ایجاد گسترده محل کار و بهبودی و نوسازی زیرساخت های صنعتی و تکنولوژیک کشور.

22- نزدیک سازی نظام تقویم کشور به چهارچوب های بین المللی بر اساس دلایل اقتصادی و جهت تسهیل مناسبات مردم ایران با کشورهای جهان. این شامل برسمیت شناسی مبدأ تاریخ عمومی جهان بعنوان تقویم اصلی کشور؛ تعیین روزهای شنبه و یکشنبه بعنوان روزهای تعطیل در هفته؛ تعیین عددنویسی عربی- بین المللی به جای عددنویسی کنونی (عربی- منطقه ای)؛ ذکر تقویم بین المللی در کنار تقویم ایرانی در اسناد دولتی و در امور مالی و اقتصادی، در کتب درسی و رسانه های گروهی. ادغام روزهای تعطیل بین المللی در تقویم روزهای تعطیل کشور و حذف همه تعطیلات متعلق به دستگاه مذهبی حاکم.

 

اکبر تک دهقان

8 آذر 1401- 29 نوامبر 2022

www.j-shoraie.blogspot.com

-------------------------

توضیح

- برنامه سیاسی در اینجا به متنی به همین نام در وبلاگ "برنامه سیاسی" (  http://radikaldemokratik.blogspot.com) این نگارنده مربوط میشود. این برنامه طی انتشار اول در تاریخ 8 شهریور 1385- 30 اوت 2006 و تصحیح و تکمیل بعدی بعنوان انتشار دوم در تاریخ 8 آذر 1388- 29 نوامبر 2009 ارائه گردیده است. نگارنده سپس در تاریخ 17 مرداد 1393- 8 اوت 2014 به مخاطبین احتمالی خود وعده "انجام تصحیحات ضروری مضمونی، املائی، دستوری و شکلی، حذف موارد کم اهمیت و یا غیرضروری، همچنین تکمیل برخی موارد، طی ماههای آینده بعنوان انتشار سوم در این وبلاگ" را داده بود. ارائه کنونی آن تحت عنوان: "یک برنامه سیاسی برای جمهوری دموکراتیک ایران" بشکل بخش های جداگانه و تقدم و تآخر متفاوت از متن اصلی را باید به معنای انجام وعده داده شده نگارنده پس از مدت 8 سال و انتشار سوم این برنامه در نظر گرفت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر