دوشنبه، آبان ۳۰، ۱۴۰۱

سیاست تشدید سرکوب جنبش اعتراضی

 

یادداشت های روزهای اعتراضات- 6


اخبار و اطلاعات کنونی از ایران خبر از تشدید سرکوب جنبش اعتراضی مردم میدهند. در بسیاری از اعتراضات دو روز گذشته، تیراندازی مداوم و شدید به مردم به یک حالت ثابت تبدیل شده است. این میتواند نشانه تصمیم سران رژیم به روی آوری به سیاست سرکوب نهایی جنبش اعتراضی محسوب گردد. در این رابطه، این احتمال قوی است، که رژیم اسلامی در بعضی شهرها نظیر مهاباد و زاهدان به برقراری حکومت نظامی متوسل شده، ساعات منع آمد و رفت شبانه اعلام کند. سردسته رژیم ابراهیم رئیسی مدت کوتاهی پیش از این، از احتمال توسل به سرکوب شدید اعتراضات و "جمع کردن" آن سخن گفته بود.

رژیم اسلامی در اتخاذ سیاست تشدید سرکوب خود بنا به تجاربی از تاریخ جنایات آن، تنها به سلاخی تظاهر کننده گان خیابانی بسنده نخواهد کرد، بلکه شماری از زندانیان بازداشتی هفته های اخیر را نیز به جوخه اعدام خواهد سپرد، تا تأثیرات سرکوب تظاهرکنندگان خیابانی را دو چندان کند. مبارزات شجاعانه کنونی مردم، طولانی ترین جنبش اعتراضی در دوران موجودیت این رژیم خون آشام بوده، و مطالبات و گرایش حاکم بر آن نیز هیچ رابطه ای با "اصلاح طلبی" و توهم به رژیم اسلامی را نشان نمیدهد. از این رو، طولانی تر شدن این مبارزات، بتدریج سوال مرگ و زندگی را در برابر سران این ماشین سرکوبگری محض قرار داده است.

آنچه که یک سرکوب شدید جنبش اعتراضی را به عقب خواهد راند، نه تلاش برای دستیابی به نوعی سازش با ماشین آدم کشی حاکم، بلکه تلاش برای هر چه گسترده تر کردن اعتراضات و کشاندن همه شهرهای باقی مانده کشور نیز به درون یک جنبش انقلابی و قدرتمند ساختن آن است. رژیم اسلامی با هر میزان از سیاست سرکوب شدیدتر و درنده خویی هولناک اما قادر نیست بر نیروی ناشی از افزایش شهرهای در حال اعتراض غلبه کند و هر روز در هر شهری یک 17 شهریور جدید ایجاد کند.

هنوز دست مأموران جنایتکار رژیم اسلامی برای ارتکاب بسیاری از تبهکاری ها باز است. هزاران نفر بازداشت شده و هر روز هم بازداشت میشوند، و جنبش اعتراضی در موقعیت مقابله با آن نبوده، و هنوز از یک رهبری منسجم مبارزات نیز اثری نیست. درست بهمین دلیل این یک احتمال واقعی است، که سران رژیم به دلیل کمبودهای اجتناب ناپذیر کنونی جنبش اعتراضی، و بمنظور مقابله با تلاش های فعالین برای رفع این کمبودها، به سرکوب نهایی جنبش اعتراضی روی بیاورند.

اگر جنبش اعتراضی کنونی در برابر سرکوب شدید آتی با تمام توان و بدون تعلل ایستاده، آن را با موفقیت پشت سر بگذارد، در این صورت روند پیشروی جنبش اعتراضی بطور قطعی تضمین شده، و به یک کیفیت انقلابی و بازگشت ناپذیر گام خواهد گذاشت. 

اکبر تک دهقان

29 آبان 1401- 20 نوامبر 2022

ــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر