دوشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۳

توقف پیشروی تروریستهای داعش در کوبانی!


منبع: سایت مجله آلمانی اشپیگل آنلاین  Spiegel Online
13 اکتبر 2014- 21 مهر 1393

نبرد در کوبانی ادامه دارد. رزمندگان کرد اعلام کرده اند: آخرین حملات هوایی "خیلی کمک کرده اند". آمریکا قصد دارد از روز دوشنبه [13 اکتبر] با متحدان خود پیرامون چگونگی اقدامات بعدی مشورت کند.

کوبانی/واشنگتن-  براساس اطلاعات منابع کرد، در نبرد شهر مرزی سوریه ای کوبانی، رزمندگان کرد زمان بیشتری بدست آوردند. سخنگوی واحدهای دفاع خلق (YPG) ادریس نسان، اعلام کرد: "جدیدترین حملات هوایی خیلی کمک کردند".*1 در این حملات برخی از مراکز استقرار نیروهای داعش مورد اصابت واقع شدند. رزمندگان کرد قادر شدند مواضع خود را حفظ کرده، و تلاش نمودند، افراطیون سنی را به عقب برانند. هنوز در روز شنبه عناصر داعش قادر شده بودند آشکارا مناطق جدیدی را در شهر تصرف کنند.

وزیر دفاع آمریکا چاک هگل Chuck Hagel هم در شهر سانتیاگو پایتخت شیلی بطور محتاطانه ای اظهارات خوشبینانه ای پیرامون کوبانی نموده و گفت: "واقعیت این است، که در آنجا پیشرفتهایی حاصل شده است." اما به اعلام او، جنگ برای نابودی شبه نظامیان تروریست طولانی و مشکل خواهد بود. او اضافه کرد: وضعیت همچنان خطرناک است. برای به عقب راندن جهادی ها از کوبانی، آمریکا "هر کاری را که از طریق حملات هوایی ممکن باشد انجام خواهد داد".

بگفته ادریس نسان، نبردهای روز یکشنبه [12 اکتبر] نسبت به درگیریهای روز شنبه، که تروریستها از سه طرف شهر دست به تهاجم زدند، شدت کمتری داشتند. البته علیرغم این واحدهای دفاع خلق همچنان دچار کمبود سلاحها و مهمات لازم بودند، تا بطور مؤثر با شبه نظامیان تروریست مقابله کنند. ضروری است از نظر ادریس نسان، هماهنگی بهتری با ائتلاف بین المللی ضدداعش صورت بگیرد.

مسئولین نظامی در واشنگتن مشورت میکنند

مسئولین نظامی ائتلاف بین المللی قصد دارند در هفته آتی در واشنگتن پیرامون استراتژی خود در عراق و سوریه یک نشست مشورتی برگزار کنند. به اینمنظور، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا مارتین دمپسی Martin Dempsey از بیش از 20 تن از همتایان خود دعوت بعمل آورده است. مذاکرات بایستی شامگاه دوشنبه با صرف شام آغاز شده و در روز سه شنبه در پایگاه نظامی آندروز Andrews در نزدیکی واشنگتن ادامه یابند. این اولین ملاقات در این سطح پس از آغاز حملات هوایی در عراق در اوایل اوت بشمار میرود.

ائتلاف نظامی ضدداعش قبل از همه شامل کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، بلژیک، دانمارک و هلند، همچنین شامل 5 کشور عربی: عربستان سعودی، اردن، بحرین، قطر و امارات متحده عربی میگردد. از زمان آغاز حملات هوایی یک استراتژی درازمدت از سوی امریکا در چشم انداز قرار ندارد. همچنین هدف برنامه ریزی شده برای آموزش و تجهیز شورشیان میانه رو سوریه هم فعلاً در دوردست قرار دارد. از شورشیان سوری مزبور باید سالانه 5000 نفر در عربستان سعودی آموزشهای نظامی ببینند. آمریکا امیدوار است، که ترکیه هم در این رابطه پیشقدم شود.

اما اینطور بنظر میرسد که نبرد در کوبانی، برای آمریکا تقدم نداشته باشد، و آمریکا حتی در مقطعی شهر کوبانی را از دست رفته تلقی کرد. آمریکایی ها اگر با ارسال کمک برای کردهای پناه برده به کوههای سنجار در شمال عراق، بعنوان ناجی ظاهر شدند، اما گویا جلوگیری از یک قتل عام در کوبانی در چهارچوب وظایف آن، اولویت بالایی کسب نکرده باشد. وزیر امور خارجه آمریکا جان کری پیش از این پس از ملاقات با همتای انگلیسی خود فیلیپ هموند Philip Hammond اعلام کرده بود: علیرغم تصاویر وحشتناک از شهر مرزی سوریه، "باید یک قدم عقب رفت تا اهداف استراتژیک عملیات را درک کرد".*2 

در استان شمالی دیاله عراق، طی روز یکشنبه از سوی جهادی ها 3 سوء قصد انتحاری صورت گرفت، که در این انفجارات باید یک تبعه آلمانی هم شرکت داشته باشد. براساس گزارش پلاتفرم کارشناسان ترور تحت عنوان  SITE در سایت اینترنتی آن، داعش مسئولیت این اقدام انفجاری را در منطقه شمال شرقی قارا تپه  Kara Tepe بعهده گرفته است. به اعلام داعش، 2 نفر دیگر از عاملان انفجار انتحاری، تبعه ترکیه و تبعه عربستان سعودی بودند. اما حزب کردستانی جنبش برای تغییر Gorran،  در سایت اینترنتی خود، به یک آلمانی یک ترک و یک تونسی اشاره کرده است.

این اطلاعات فعلاً تأیید نشده اند. در این عملیات انتحاری، براساس گزارشات بیمارستانها، 28 نفر، از آن جمله غیرنظامیان و پیشمرگان کشته شده، و تا 90 نفر هم زخمی شده اند. طی آخر هفته، مجموعاً 70 نفر در اثر چندین سوء قصد در عراق بقتل رسیدند.
--------------------
توضیحات مترجم

*1- پیش از این وزیر دفاع آمریکا، از امکان استفاده از پایگاه ناتو در جنوب ترکیه، پایگاه اینچرلیک، برای بمباران مواضع نیروهای داعش سخن گفته بود. دقت در عملیات روز یکشنبه، احتمالاً میتواند با این موضوع در رابطه باشد. در این رابطه در نشانی زیر، مطلبی وجود دارد:


*2- کلمات قصار وزیر امور خارجه آمریکا پیرامون "استراتژی" و "یک گام به عقب رفتن"، هم بیان نوعی واقعیت، هم  دلداری دادن به دولت ترکیه، هم مثلاً آینده نگری، هم بیان ناتوانی، و هم حسابگری و سیاسی بازی است:

- قبل از همه، باید مخالفین سیاست کنونی ائتلاف ضدداعش را که عملاً به نفع داعش تمام شده، راضی وشاید مرعوب نماید، که ما عمیق و بنیادی فکر و عمل میکنیم و شما نباید ما را دست کم بگیرید! افکار عمومی، باید موضوع اوکراین و نحوه عمیق فکر کردن غرب در این بحران را فراموش کند!

- اگر عملیاتهای هوایی به نتیجه نرسند و کوبانی سقوط کند، در اینصورت باید پیشاپیش این موضوع با کم اهمیت بودن آن در مقایسه با کل استراتژی مقابله با داعش توجیه شده باشد، تا برای ناتوانی نظامی و جنگی خود محملی تراشیده شود. وگرنه حریف بلحاظ نظامی و فنی کاملاً هوشیار، یعنی روسیه، آن را دلیلی بر ضعف قدرت جنگی هوایی ارتش آمریکا تلقی کرده، دست به باج خواهی نظامی، بویژه در شرایط ادامه بحران اوکراین خواهد زد.

- به دولت ترکیه گوشه چشمی نشان بدهد، که دولت آمریکا در کنار پ.ک.ک و یا تحت فشار این جریان عمل نمیکند، بلکه خود مستقل از فضای سیاسی و فشار افکار عمومی که پ.ک.ک در ایجاد آن نقش دارد، اقدام میکند.

- آمریکا هم اینک در رأس ائتلاف ضدداعش قرار دارد. حتی جان کری چندی پیش با افتخار به این موضوع اشاره کرده، امیدوار بود، که اکثریت جمهوریخواهان کنگره بدلیل این قدرتنمایی امپریالیستی دولت او در عرصه بین المللی، اندکی سر عقل بیایند. حال هم باید سیاست بازی در این زمینه، با صدور کلمات قصار تازه ای، بویژه در کنار وزیر امورخارجه جدید و بی تجربه انگلستان ادامه پیدا کند، تا موضوع تثبیت شود. پس از افتضاح سیاسی بزرگ اوکراین، این نوع نفس کش طلبی در عرصه بین المللی شاید اندکی مفید واقع گردد! بویژه اینکه، روسیه هم بدلایل گوناگونی، واکنشی در موضوع ائتلاف کنونی نشان نمیدهد.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمی کند.
عنوان اصلی: Luftschläge bremsen offenbar IS-Vormarsch
تاریخ انتشار: 12 اکتبر- 20 مهر، ساعت 18.09
حملات هوایی پیشروی دولت اسلامی را آشکارا متوقف میکنند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر