جمعه، مهر ۱۸، ۱۳۹۳

آخرین اخبار موثق و امیدبخش از کوبانی!

منبع خبر: کرد پرس، ساعت 16.40، امروز جمعه 10 اکتبر 2014- 18 مهر 1393


تازه ترین تحولات کوبانی/ درگیری شدید در مرکز و شرق شهر


اختصاصی کردپرس: 
تازه ترین تحولات کوبانی/ درگیری شدید در مرکز و شرق شهر

نیروهای داعش، دیشب توانستند کنترل زندان و شهربانی کوبانی را در دست بگیرند اما مدافعین کُرد ظهر امروز این دو ساختمان را از داعشی ها پس گرفتند

به گزارش خبرگزاری کردپرس، درگیری دشوار بین مدافعین کُرد سوری و داعش در شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه ادامه دارد.

کردپرس برای کسب تازه ترین اطلاعات مرتبط با این تحولات، با سه فعال رسانه ای کُرد سوری در حلب، قامیشلو و کوبانی گفتگو کرد.

بمب گذاری برای اشغال زندان و شهربانی

زارا مستو فعال رسانه ای کُرد سوری از شهر کوبانی در گفتگو با کردپرس اعلام کرد که نیروهای داعش، غروب دیروز با منفجر کردن دو خودرو بمب گذاری شده در برابر ساختمان شهربانی و زندان، موفق شده اند این دو ساختمان را در اختیار بگیرند و مدافعین کُرد سوری ناچار شده اند زا آن منطقه عقب نشینی کنند. با این حال در درگیری های ظهر امروز، مدافعین توانسته اند داعشی ها را عقب برانند و یک بار دیگر بر این دو نقطه غلبه پیدا کنند.

خبرنگار کردپرس از زارا مستو سوال کرد: گفته می شود چند تن از اعضای داعش در این زندان محبوس بوده اند. آیا داعش توانسته آنان را فراری دهد؟ وی در پاسخ گفت: خیر. آن گونه که ما توانسته ایم از فرماندهان مدافعین کُرد اطلاعات کسب کنیم، زندانیان مهم و از جمله اسرای داعش به مکان دیگری منتقل شده بودند.

بازگشت برخی از خانواده ها به کوبانی

زارا مستو درادامه به این موضوع اشاره  کرد که اوضاع نسبتا آرام صبح دیروز، موجب آن شده که برخی از خانواده های اهل کوبانی که موقتا به مرز ترکیه رفته بودند، به شهر خود بازگردند. اگر چه مدافعین کُرد به این اقدام خانواده های مهاجر معترض شده اند اما آنان در منازل خود ساکن شده اند و نمی خواهند کوبانی را ترک کنند.

زارا مستو در ادامه به این موضوع اشاره کرد که مدافعین موسوم به «واحدهای دفاع از خلق»  (YPG) از ذخایر مهمات خوبی برخوردار هستند و توان آن را دارند که فعلا هب درگیری های خیابانی ادامه دهند.

درگیری های دشوار در شرق کوبانی

شاهوز حسن از دیگر روزنامه نگاران حاضر در شمال سوریه نیز در گفتگو با کردپرس اعلام کرد که از ظهر امروز درگیری ها در شرق کوبانی شدت بیشتری به خود گرفته است و مدافعین کُرد توانسته اند دو گروه از واحدهای داعش را به عقب برانند.

شاهوز حسن همچنین از این موضوع خبر داد که در درگیری های 28 ساعت گذشته بیش از 125 تن از اعضای داعش کشته شده اند و این گروه دیشب صد تن از کشته شدگان خود را به تل ابیض منتقل کرده و با استفاده از لودر آنان را در یک گور دسته جمعی دفن کرده است.

انور مسلم از جامعه ی جهانی کمک خواست

انور مسلم نخست وزیر و رئیس تشکیلات خودگردان کوبانی امروز هم یک بار دیگر با صدور بیانیه ای از جامعه ی جهانی خواست به فریاد کردهای کوبانی برسند. وی اعلام کرد که سکوت جهانیان، داعش را تبدیل به خطری می کند که می تواند امنیت همه ی  منطقه  و جهان را تهدید کند.

توزیع آرد بین خانواده های باقیمانده در کوبانی

در حالی که تامین غذا و تدارکات لازم برای مدافعین کُرد در حال جنگ در کوبانی به دشواری صورت می گیرد، معضل تامین نان شهروندان باقیمانده در شهر و روستاییان باقیمانده در حومه ی شهر نیز تبدیل به یکی از دغدغه های تشکیلات خودگردان شده است. در همین راستا امروز یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک به نام جنبش دموکراتیک اقدام به توزیع آرد بین خانواده های مزبور کرد.

مدافعین کُرد از حلب به کوبانی می روند

سعید اوران از خبرنگاران کُرد حاضر در محله ی شیخ مقصود شهر حلب سوریه در گفتگو با کردپرس اعلام کرد: «گروه مسلح جبهه الاکراد طی روزهای گذشته در حلب ضرباتی جدی به داعش زده است. این گروه علاوه بر آن که وظایف همیشگی خود یعنی حفظ جان شهروندان کُرد حلب را بر عهده گرفته، قصد دارد به کوبانی هم کمک کند. در همین راستا 35 نفر از نیروهای ویژه ی آموزش دیده ی خود را روانه ی کوبانی کرده و قرار است گروه های دیگری نیز به کوبانی اعزام کند».

تداوم بمباران مواضع داعش

شاهوز حسن اعلام کرد که صبح و ظهر امروز هواپیماهای ائتلاف ضدداعش چندین بار مواضع داعش در شهر کوبانی و اطراف آن را بمباران کرده اند و این اقدام ائتلاف، تاثیر مثبتی بر موازنه ی قدرت بین مدافعین کُرد و نیروهای داعش گذاشته است و موجب آن شده که داعشی ها در جنوب و غرب کوبانی تحت فشار قرار بگیرند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تصمیم احزاب کُرد سوری برای ایجاد نیروی نظامی مشترک 


 تصمیم احزاب کُرد سوری برای ایجاد نیروی نظامی مشترک

احزاب نزدیک به بارزانی و اوجالان قصد دارند در اربیل، تشکیل یک نیروی نظامی مشترک را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس به نقل از شبکه ی تلویزیونی Rudaw حزب اتحاد دموکراتیک (PYD)  که به عنوان یکی از نهادهای اقماری پ.ک.ک شناخته می شود از سه سال پیش در شمال سوریه و در مناطق کردنشین این کشور قدرت را به صورت یک قبضه در اختیار گرفته و با استفاده از شاخه ی نظامی خود به نام «واحدهای دفاع از خلق» (YPG) قدرت خود را تثبیت کرده است.

این حزب به دیگر احزاب کُرد سوری اجازه نداده که در شمال سوریه دست به فعالیت نظامی بزنند و از آنها خواسته تا در صورت علاقه مندی به کار نظامی، به واحدهای دفاع از خلق بپیوندند. در مقابل، احزاب نزدیک به بارزانی هم معتقدند که نباید نیروهای آنها عضو سپاهی شوند که زیر پرچم پ.ک.ک و اوجالان می جنگد. اما تحولات کوبانی و شرایط دشوار این منطقه، معادلات را تغییر داده و هم اکنون زمزمه ی توافق برای ایجاد نیروی نظامی مشترک به گوش می رسد.

قرار است در روز دوشنبه در شهر اربیل یا دهوک نمایندگانی از احزاب کُرد سوری نزدیک به هر دو جریان بارزانی و اوجالان گرد هم آمده و مساله ی تشکیل یک نیروی مشترک را بررسی کنند.

احزاب نزدیک به بارزانی اعلام کرده اند که صدها نیروی آماده دارند که در اربیل و تحت نظارت فرماندهان نیروهای پیشمرگ آموزش نظامی دیده اند.

کد مطلب: 71412  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۷/۱۸  |  ساعت: ۲۰ : ۵۵
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر