چهارشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۳

نتایج مثبت حملات هوایی به نیروهای داعش در کوبانی


منبع: سایت مجله آلمانی اشپیگل آنلاین Spiegel Online
8 اکتبر 2014- 16 مهر 1393، ساعت 10.39
ترجمه: اکبر تک دهقان

گروه تروریستی داعش احتمالاً از برخی از مناطق شهر تحت نبرد کوبانی عقب نشسته است. فعالین سیاسی سوریه ای معتقدند که این ناشی از حملات هواپیماهای آمریکایی بوده است. خیابانهای کوبانی انباشته از جنازه [های افراد داعش] است.

لندن- "دولت اسلامی" (نیروهای داعش) طی سه شنبه شب، برخی از نواحی شهر تحت نبرد کوبانی در شمال سوریه را تخلیه کرده است.

بنابه اطلاع رامی عبدالرحمان Rami Abd al-Rahman، رئیس مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه در لندن، بدنبال حملات هوایی ائتلاف بین المللی در روز سه شنبه، نیروهای داعش مناطقی در شرق و حاشیه جنوب غربی شهر را ترک کرده اند. با اینوجود، نیروهای مسلح داعش همچنان در داخل شهر حضور دارند. رامی رحمان معتقد است که این عقب نشینی با حملات هوایی به مراکز استقرار آنها در مقابل شهر کوبانی مرتبط است.

ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا، روز چهارشنبه [امروز] هم دست به یک حمله هوایی به مواضع نیروهای داعش زد. یکی از مسئولان اداری اصلی شهر، ادریس نسان Idris Nassan، در روز چهارشنبه اعلام کرد: شلیک ها و بمبارانها بسیار مؤثر بوده اند. مقام فوق که بسیار خوشبین بود اضافه کرد، "این بزرگترین عقب نشینی نیروهای داعش از زمانی است که به درون شهر نفوذ کرده اند". به اعتقاد او: "ما میتوانیم از این فرض حرکت کنیم، که این عقب نشینی، همچنین آغاز عقب نشینی آنها از این منطقه است".

شهر کوبانی، شهری مهم و استراتژیک در مرز ترکیه، که به عربی "عین العرب" نام دارد، طی هفته های اخیر بشدت محل درگیری بوده است. علیرغم دفاع شدید شبه نظامیان کرد و حملات هوایی ائتلاف بین المللی، روز دوشنبه برای اولین بار، نیروهای جهادی داعش قادر به ورود به داخل شهر شدند.

روزنامه نگار و فعال کرد مصطفی عبدی در روز چهارشنبه در فیس بوک خود گزارش داد که: "خیابانهای محله ماکتالا Maktala در جنوب شرقی شهر، انباشته از اجساد افراد داعش است". او هشدار داد که شرایط انسانی برای صدها نفر از غیرنظامیان باقی مانده در شهر بسیار سخت است."

"من نگران سقوط کوبانی هستم"

بنابه اطلاع رسانه های خبری کردی، حملات هوایی ائتلاف همچنین متوجه تپه مهم و استراتژیک میشته نور Mischtanur گشت که به پایگاه نیروهای داعش تبدیل شده است. در این حمله همچنین انبار مهمات داعش نابود شده است. در مقابل آن اما نیروهای داعش قادر شدند در جنوب غربی شهر چند ساختمان را به تصرف درآورند.

سه شنبه شب هنوز پیش بینی های بشدت بدبینانه ای از کاخ سفید واشنگتن اظهار شده بود. معاون ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا مارتین دمپسی Martin Dempsey در گفتگویی با کانال تلویزیونی ا.ب.اس ABC اعلام کرده بود، که "من نگران سقوط کوبانی هستم." از نظر او، این منطقه محصور کردنشین نمیتواند خود را مدت زیادی حفظ کند. *1

برای اولین بار مقامات آمریکایی به احتمال وقوع چنین شکستی در مقابل داعش اعتراف کردند. اینکه ضربات هوایی در این منطقه تا چه حد بی نتیجه بودند، ژنرال چهارستاره فوق انکار نکرد. او گفت: "ما تلاش میکنیم "در جایی که قادر شویم"، به داعش ضربه بزنیم. اما تروریستها بسیار پرتحرک هستند و همواره توانسته اند "دست به مانور بزنند". 

کردهای سوریه از جامعه بین المللی خواستار دریافت فوری سلاحهای سنگین برای دفاع از کوبانی  شدند. یکی از دو رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه، صالح مسلم، در گفتگویی با روزنامه حریت دیلی نیوز Hürriyet Daily News چاپ ترکیه گفت: "همه میگویند که ما در کنار شما هستیم، اما هیچ کشوری گامهای مشخصی در اینجهت برنمی دارد". او میگوید: "ما به سلاحهای ضدتانک احتیاج داریم".
--------------------
توضیحات مترجم

*1- البته نظر ژنرال آمریکایی را باید در زبان دیپلماتیک غربی طور دیگری فهمید! او در واقع از یک طرف به باراک اوباما فشار می آورد که بطور مؤثر عمل کند و از سوی دیگر به فرماندهان واحدهای آمریکایی شریک در بمبارانها پیام میدهد که خطر شکست را جدی بگیرند.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمی کند.
عنوان اصلی مقاله: Luftschläge zeigen offenbar erste Erfolge in Kobane
حملات هوایی ظاهراً اولین موفقیت ها را در کوبانی نشان می دهند
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر