چهارشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۳

چه چیزی جهادی ها را اینهمه خطرناک کرده است؟


منبع: سایت مجله آلمانی اشپیگل آنلاین  Spiegel Online
8 اکتبر 2014- 16 مهر 1393
ترجمه: اکبر تک دهقان


در تهاجم به کوبانی، گروه داعش بازهم قاطعیت بیرحمانه و قدرت ضربات نظامی خود را به نمایش گذاشت. چرا شکست این گروه تروریستی اینهمه مشکل است؟

نگاهی به نقشه [کنونی سوریه]، حدس خوشی را برای کوبانی بر جای نمیگذارد. شهر نظیر یک منطقه کوچک محصور در حاشیه منطقه ای بزرگ خاکستری رنگ واقع شده است، در منطقه نفوذ گروه تروریستی داعش و "دولت اسلامی" آن. تنها یک حلقه باریک نارنجی رنگ موقعیت مقاومت کنندگان کرد را نشان میدهد.

این حلقه نارنجی هم اکنون در معرض تهدید به خاکستری شدن است- نظیر بسیاری مناطق پیش از آن. نفرات مسلح داعش از چندین طرف به کوبانی حمله میکنند، و مقاومت در شهر در معرض تلاطم است. برای دهها هزار نفر از مردم شهر، تهدید داعش بمعنای فرار از خانه های خود، شاید برای همیشه است. کسی که باقی می ماند، نمی داند چه چیزی در انتظار او است. کسانی که پیش از این در شهرها و روستاهای اشغال شده، در برابر داعش مقاومت کردند، بشدت مجازات شدند. برای باقیماندگان در کوبانی، باید بدترین سرنوشت را احتمال داد.

طی کوتاهترین مدت، جهادی های داعش، علیرغم حملات پراکنده هوایی جنگنده های آمریکایی، مناطق وسیعی را تحت کنترل خود در آوردند. مناطق تحت نفوذ آنها در این میان بزرگتر از مجموع مساحت کشورهای بلژیک و هلند است.

جریان داعش پس از اشغال عراق توسط ارتش ایالات متحده آمریکا در سال 2003، در مناطق صحرایی و کم جمعیت میان سوریه و عراق ریشه گرفت. خارج از شهرها، این منطقه معمولاً تا کیلومترها از جمعیت خالی است. مرکز و منطقه عقب نشینی گروه داعش همچنان در این مناطق قرار دارد. اما هم اکنون نیروهای آن به فاصله کمی از بغداد و حلب مستقر شده اند.

داعش از یک گروه کوچک عملاً به یک دولت مبدل شده است. شاخه نظامی آن مدام مناطق جدیدی را تصرف میکند. در همانحال، بخش غیرنظامی آن، نظام اعمال قدرت را تنظیم میکند و پلیس راهنمایی، معلم، بازرس مواد غذایی و مأمورین گشت اخلاقی را در لیست حقوق بگیران خود دارد. چندین عامل به گروه داعش کمک کردند، تا خود را با این ضربت گسترش دهد:

1- گروه داعش خود را در مناطقی مستقر ساخت، که در آن، خلاء قدرت حاکم بود. آنها به این ترتیب، قبل از همه، مناطق سنی نشین غرب عراق را تحت کنترل خود درآوردند، جایی که دولت بغداد در آن نفوذ کمی داشت. بسیاری از عراقی های سنی، مدتها بود که اعتماد خود به بغداد را از دست داده بودند. بهمین گونه، این گروه توانست خود را در سوریه در مناطقی حاکم کند، که در جریان جنگ داخلی، قدرتی دولتی برای ایجاد نظم نمانده بود.

2- گروه داعش بر ترکیبی متفاوت از مؤتلفین متکی است. به این طریق، هم افسران سابق و خشمگین صدام حسین، هم افرادی که زمانی از شورشیان سوریه بودند و هم جهادی های بین المللی از منطقه قفقاز، در میان داعش جایی دارند. گروه های محلی سنی دیگر، از سوی داعش به معنای واقعی کلمه بلعیده میشوند. کسی که تسلیم می شود، در لیست حقوق بگیران قرار میگیرد، و منتقدین، یا مرعوب میشوند، یا کشته و یا وادار فرار به میشوند.

3- در سایه قیام سنی ها، "دولت اسلامی" سربلند کرد. این قیام از جانب سیاست بیرحمانه متکی بر انگیزه های مذهبی دولت [شیعه] بغداد و قبل از همه، از طرف سوریه [علوی]، تحریک شد. برخی از سنی های عراقی و سوریه ای معتقدند، داعش بهترین امکان برای دفاع آنها از خود در برابر شبه نظامیان بیرحم شیعه در عراق و سوریه، که از سوی ایران و حزب الله لبنان حمایت میشوند، میباشد. بسیاری از سنی ها، خود را از سوی غرب، تنها و فریب خورده می پندارند.

4- جهادی ها از سردرگمی غرب نفع میبرند. غرب از 2 سال پیش نظاره گر است، که چگونه داعش خود را گسترش داده و تحکیم میکند. در نحوه برخورد با جریان گسترش یابنده اسلامیست ها، دولتهای آمریکا، اروپا و ترکیه اتفاق نظر ندارند. حتی تا اوائل سال 2014، هنوز اروپایی ها، به داعش میلیونها دلار برای آزادی گروگانهای خود باج میدادند. حال حملات هواپیماهای آمریکایی علیه داعش جریان دارند، اما یک نقشه مؤثر [علیه داعش] در چشم انداز نیست.

5- یک نقطه قوت دیگر اسلامیست ها: آنها انعطاف پذیر و پرتحرک هستند. در اوائل امسال، هنوز برای اپوزیسیون سوریه امکانپذیر گشت، داعش را از شمال غربی سوریه به عقب برانند. همچنین عناصر واحدهای دفاع خلقی ای.پ.گ، بخش سوریه ای حزب کارگران کردستان ترکیه پ.ک.ک.، قادر شدند به موفقیتهایی علیه داعش دست پیدا کنند. بعنوان واکنش به این شکستها، داعش ابتداء دست به گسترش حوزه نفوذ خود در عراق، که بندرت مقاومتی علیه آن وجود داشت، زد:

دلیل آن قبل از همه، وضعیت بد نیروهای مسلح محلی بود. بسیاری از سربازان عراقی دیگر حاضر نبودند، برای دولت بغداد بجنگند و از محل خدمت نظامی خود می گریختند. به این ترتیب، بسیاری از سلاحهای سنگین و مدرن آمریکایی بدست گروه داعش افتاد. حال جهادی ها، بهتر از پیشمرگان کرد در عراق و سوریه و یا دیگر گروههای مسلح در سوریه، مجهز شده بودند.*1
--------------------
توضیحات مترجم

*1- مقاله در توضیح علل پیدایش و موفقیت دسته تروریستی داعش به یک مسئله اساسی، که خود ممکن است در پوشاندن آن نفعی داشته باشد نمی پردازد، و آن موضوع بحران اوکراین است:

تقریباً همه کشورهای غربی، طی یکسال اخیر، مشغول احیاء جنگ سرد و کشمکش با روسیه بوده اند. غرب با توسل به سیاستی توسعه طلبانه، در ماه فوریه سال جاری، دست به سرنگونی یک دولت پارلمانی منتخب در کشور اوکراین زد. بدنبال آن، ساکنین شبه جزیره کریمه از وحشت سلطه یک رژیم متمایل به فاشیسم و بروز جنگ داخلی از نوع یوگوسلاوی، با برگزاری یک رفراندوم از کشور اوکراین جدا شده و به فدراسیون روسیه ملحق شدند. کشورهای غربی به سیاست تحریک و تشنج زایی، بویژه از طریق دولت آلمان، رئیس پیمان ناتو و کشورهای بالتیک و لهستان دامن زده، کشور اوکراین را به جنگ داخلی کنونی سوق دادند. فضای سیاست و رسانه ای بین المللی، در دوره اخیر بمیزان زیادی با حوادث فوق مشغول بود و این بدون تردید، بعنوان عامل بین المللی تشنج و تهدید و حتی خطر بروز یک جنگ بزرگ، یکی از عوامل ایجاد شرایط مساعد در قدرت گیری دارودسته داعش محسوب میگردد.
--------------------
- محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمی کند.
 تاریخ انتشار: 7 اکتبر 2014- 15 مهر 1393، ساعت 19.33
نویسنده:  Raniah Salloum
تأکیدات از طریق فونت درشت، بجز مورد آخری، از اصل مقاله است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر