جمعه، آبان ۰۲، ۱۳۹۳

زن کرد و بچه هایش در اولین تجارب عکاسی رنگی!


امروز زنان شجاع کوبانی، با قدرت سلاح از شهر و زندگی و آزادی خود در برابر تهاجم گله های وحشی داعش دفاع میکنند. این قطعه عکس رنگی و از اولین عکسهای رنگی در تاریخ عکاسی، یک زن کرد و بچه هایش را در شهر و یا روستای محل سکونت خود در امپراطوری روسیه، احتمالاً در ارمنستان کنونی، نشان میدهد. حتماً عکسی رنگی از یک خانواده کرد در این خطه و این تاریخ، میتواند برای یک زن رزمنده در کوبانی زیبایی خود را داشته باشد. تاریخ عکس به سالهای 1909 تا 1912 مربوط است و در این نشانی اینترنتی، هم رنگی و هم سیاه و سفید، تحت تیتر Kurdskai︠a︡ zhenshchina s di︠e︡tʹmi. [Artvini︠e︡]  قابل دریافت است:

  
عکس فوق، جزء کلکسیونی از هزاران عکس رنگی و سیاه و سفید است، که شیمیدان و مخترع روسی سرگی میخائیلوویچ پروکودین- گورسکی  Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii (تولد 1863 مرگ 1944) تهیه کرده است. او دانشجوی دیمیتری ایوانوویچ مندلیف، طراح جدول تناوبی عناصر شیمیایی و یا "جدول مندلیف" بود.

Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii

 عکسهای پروکودین- گورسکی، کسی که خود از خانواده ای اشرافی بود، از مردم معمولی و زندگی روزمره آنها، در فاصله سالهای 1909 تا 1912 گرفته شده اند. او هدف عکاسی رنگی از تمام مردم و نماها، شهرها و مناظر طبیعی در امپراطوری روسیه را در مقابل خود قرار میدهد. هدف او همچنین کمک به بهبود تعلیم و تربیت و ترقی کشور خود بوده است. تزار روسیه از طرح او پشتیبانی کرده، یک واگن قطار را بعنوان اتاق فنی و تاریکخانه در اختیار او قرار میدهد. شیمیدان مبتکر سپس با واگون قطار فوق تمام صفحات امپراطوری روسیه را زیر پا میگذارد.

فن عکاسی رنگی در این تاریخ هنوز وجود نداشت، طوری که عکسهای او بر روی کاغذ قابل ظاهر کردن نبودند. سرگی میخائیلوویچ پروکودین-گورسکی با شیوه ای که خود او مبتکر آن بود، هزاران عکس و بعضاً عکسهای پانورامایی از طبیعت و زندگی مردم ثبت میکند. او عکسها را با سه صفحه شیشه ای، حامل فیلترهایی به رنگهای  قرمز، آبی و سبز و در هر صفحه بطور جداگانه، بتصویر میکشید. سپس وقتی هر سه صفحه با سرعت و بدنبال یکدیگر به حرکت در می آمدند، تصویر اصلی با رنگ کامل دیده میشد!

بدنبال وقوع انقلابات فوریه و اکتبر در سال 1917، سرگی میخائیلوویچ پروکودین-گورسکی روسیه را ترک کرده، پس از چندی در فرانسه اقامت گزیده و صفحات شیشه ای حاوی عکسها را در زیر زمین خانه ای در پاریس انبار میکند. بعدها و در سال 1948، همسر او این صفحات را به کتابخانه کنگره آمریکا میفروشد. صفحات شیشه ای مزبور تنها طی دهه های اخیر و با پیدایش عکاسی دیژیتالی امکان ظاهر شدن و چاپ با کیفیت کنونی را یافتند. از مشهورترین عکسهای او در این مجموعه، تنها عکس رنگی از نویسنده رئالیست بزرگ روس لئو تولستوی است.

 لئو تولستوی، تولد 1828، مرگ 1910
مجموعه کلکسیون در این نشانی:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر