چهارشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۳

آمریکا با کشمکش طولانی با داعش حساب میکند


رهبران سیاسی در کنار مردم کوبانی: نخست وزیر و وزیران دولت منطقه کوبانی در برابر ساختمان اداره شهر


منبع: سایت مجله آلمانی اشپیگل آنلاین Spiegel Online
8 اکتبر 2014- 16 مهر 1393، ساعت 19.24


کوبانی؟ این شهر یک "هدف استراتژیک" نیست. وزیرامور خارجه آمریکا جان کری John Kerry، با خونسردی به موضوع اشغال محتمل شهر کوبانی از سوی داعش واکنش نشان میدهد. پنتاگون با این حساب میکند، که جهادی ها  شهرهای دیگری را هم تصرف کنند.

واشنگتن- از کلمات وزیر امور خارجه آمریکا، محاسبه ای خونسردانه بگوش میرسد. از نظر او "خیلی هولناک است، حوادث کوبانی را بطور زنده دنبال کنیم: شما باید یک گام به عقب بردارید و اهداف استراتژیک را درک کنید". جان کری این جملات را امروز پس از ملاقات با همکار خود وزیر امور خارجه انگلستان فیلیپ هموند Philip Hammond در واشنگتن بیان کرد.

جان کری، اهمیت استراتژیک شهر کوبانی را در حالی تنزل میدهد، که هم اینک در این شهر تحت محاصره در مرز سوریه و ترکیه، همچنان صدها نفر از رزمندگان کرد و شبه نظامیان "دولت اسلامی" در حال جنگ هستند.

بنابگفته جان کری، "بدون توجه به بحران کوبانی: اهداف اولیه مأموریت ما را نابودی مراکز فرماندهی و ساختاری تشکیل میدادند. ما تلاش میکنیم، کلیت "دولت اسلامی" را تضعیف کنیم، و نه فقط در کوبانی، بلکه همه جا در سوریه و عراق".

پیش از آن، سخنگوی پنتاگون جان کیربی John Kirby اعلام کرده بود، که ایالات متحده آمریکا، سقوط کوبانی را تحمل خواهد کرد. از نظر او، "مردم باید بفهمند، که ما اندکی صبوری استراتژیک لازم داریم. این گروه همین فردا بسادگی از بین نخواهد رفت و شهر کوبانی شاید سقوط کند. این را ما نمی توانیم پیش بینی کنیم".

سخنگوی ارتش آمریکا افکار عمومی را از موفقیتهای احتمالی بعدی داعش آگاه ساخت. بگفته او، "داعش شهرهای دیگری را هم تهدید نموده و شهرهای دیگری را هم تصرف خواهد کرد".

داعش دست به عملیات انتحاری می زند

وزیران امور خارجه آمریکا و انگلستان، پیرامون فکر مربوط به ایجاد یک منطقه امن مرزی، که از سوی ترکیه مطرح شده، بطور محتاطانه ای اظهار نظر کردند. براساس طرح دولت ترکیه، باید در داخل خاک سوریه، منطقه ای امن برای فراریان از جنگ ایجاد شود. وزیر امور خارجه انگلستان در این رابطه گفت: "ما چنین چیزی را صریحاً رد نمی کنیم. اما باید بررسی کنیم و ببینیم دقیقاً منظور چه چیزی است". پنتاگون در این رابطه اعلام کرد که در حال حاضر، ایجاد منطقه امن یک گزینه محسوب نمی شود.

در حالیکه دولتهای غربی گامهای بعدی خود را برنامه ریزی میکنند، کردهای شهر کوبانی تلاش میکنند، بطور مأیوسانه ای شهر خود را حفظ کنند. در روز چهارشنبه (امروز)، رزمندگان واحدهای دفاع خلقی (YPG) موفق شدند، جهادی ها را از قسمتهایی از شهر عقب برانند. ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا با انجام 6 حمله هوایی، از کردهای شهر حمایت بعمل آورد. براساس گزارشهایی از واشنگتن، در این حملات 5 خودروی نیروهای داعش و 2 دستگاه توپخانه آنان نابود شدند.

نیروهای داعش برای اولین بار، دست به یک عملیات انتحاری زدند. براساس اعلام جهادی ها، یک نفر از این گروه، با یک خودرو حامل مواد انفجاری به سوی یک پست نیروهای ای.پ.گ حرکت کرده، و تعداد زیادی از کردها را بقتل رسانده است. براساس گزارش کردها، خودروی انفجاری پیش از رسیدن به هدف، منفجر شده است.

با رسیدن تاریکی شب، نیروهای داعش بازهم پیشروی کردند. امتیاز آنان: آنها دارای دوربین های دید در شب هستند و کردها چنین وسایلی در اختیار ندارند.
--------------------
توضیحات مترجم

خواننده متن باید وضعیت ویژه و پیچیده کنونی در رابطه با داعش و کوبانی را در نظر بگیرد:

1- در ائتلاف ضد داعش، کشورهای روسیه و چین حضور نداشته و نظر منفی نسبت به شیوه برخورد کنونی به جریان داعش دارند. این کشورها، بطور مستقیم و غیرمستقیم، جریانات اسلامیستی در جهان را، از جمله داعش را، دست ساخت آمریکا و غرب معرفی کرده، کشمکش با آنها را هم نوعی بحران سازی برای تقویت موقعیت نظامی و امنیتی این کشورها در جهان بحساب می آورند.

2- ترکیه عضو ناتو، مخالف شدید رژیم بشار اسد و حزب پ.ک.ک. و شعبه سوریه ای آن است، که هم اینک مقاومت مردمی را در کوبانی رهبری میکند. در همانحال در این کشور، یک دولت کم و بیش اسلام گرا حکومت کرده، بنوعی همدردیهای احساسی هم با جریانات اسلامیستی نشان می دهند. دولت ترکیه هر دخالتی را که بنفع کردها تمام شود، به زیان خود می بیند. این دولت اما در یک ائتلاف ضد داعشی در سوریه و عراق هم درگیر است.

3- رهبری مقاومت در کوبانی، عملاً در دست پ.ک.ک قرار دارد که از نظر دولتهای ترکیه، اروپا و آمریکا، یک جریان تروریستی محسوب میگردد. از دید آنها، پیروزی مردم در کوبانی، موجب تقویت موقعیت پ.ک.ک در ترکیه هم میگردد. یعنی این کشورها، در اتخاذ هر سیاستی، نگاهی هم به این جنبه از موضوع دارند، که اقدامات آنها به نفع پ.ک.ک تمام نشود.

4- در همانحال اما شکست مقاومت کوبانی، بازهم به زیان ترکیه، آمریکا و اروپا تمام شده، ممکن است به تقویت موضع روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل منجر شود. این مسئله در شرایطی که کشورهای نامبرده، در موضوع بحران اوکراین در مقابل یکدیگر قرار دارند، نباید بی اهمیت تلقی گردد.

5- دولت باراک اوباما، که بدلیل مخالفتهای کنگره، عمدتاً از طریق فرامین رئیس جمهور حکومت میکند، از طریق جمهوریخواهان تحت فشار است، که اقدامی انجام ندهد که بنفع جریانات چپ تمام شود.

6- دولت اقلیم کردستان عراق، که پرونده ای منفی در ضربه زدن به مردم شنگال دارد، منافعی در تقویت موقعیت پ.ک.ک ندارد. از سوی دیگر اما، از سوی مردم کردستان عراق برای کمک به مردم تحت محاصره کوبانی تحت فشار است. مطمئنناً دولتهای ترکیه و آمریکا، از این وضعیت متضاد مطلع بوده، نمی خواهند متحمل آسیب سیاسی و اخلاقی ناشی از عدم کمک به مردم کرد در کوبانی گردند. آنها همواره به دولت اقلیم کردستان در عراق به هر دلیلی، نیازمند باقی خواهند ماند.

7- اگر کوبانی سقوط کند، این نمیتواند و نباید عمر درازی داشته باشد. بهرحال همین امروز هم از همه طرف، علیه داعش نیرو بسیج می شود و مناطقی در عراق از آن بازپس گرفته شده است. به همین دلیل، دولت آمریکا علیرغم دم زدن از راضی شدن به سقوط کوبانی و لزوم پرداختن به اهداف استراتژیک، در عمل اما نمی تواند از کنار این موضوع بسادگی بگذرد. از این رو، قوی ترین احتمال، تشدید حملات هوایی برای جلوگیری از تسلط داعش بر کوبانی است.
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمی کند
عنوان اصلی مقاله: دولت آمریکا با پیشروی بعدی داعش حساب میکند
USA rechnen mit weiterem Vormarsch des IS
- تصویر بالای متن، انتخاب مترجم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر